13. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu 13. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu

13.

Door: Marleen Tensen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

31 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hoihoi! (:

Ondertussen ben al weer ruim 3 maanden in Nieuw Zeeland. De tijd gaat snel zeg!
Afgelopen week was weer leuk(: Het was een kort schoolweekje, omdat we maandag nog vrij hadden. Gewoon gezellig niks gedaan tijdens de lessen, en in de pauzes met m’n standaard groep. Donderdag en vrijdag waren de laatste volleybaltraining&wedstrijdjes op school, en dat is best wel jammer, want juist die 2x was t niveau eigenlijk best wel goed opeens! Maar de goede coach/trainster heeft gezegd dat we volgend jaar, na de zomervakantie, een goed team gaan maken, en meer en beter gaan trainen, dat zou dus mooi zijn! Ook de Touch Rugby loopt ten einde, vandaag laatste training gehad, en dan morgen laatste wedstrijd. Maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg. De sport was best wel saai (iig op het niveau wat wij hebben…), en het team was niet echt heel leuk. Wel aardige mensen over het algemeen, maar niet echt een gezellig team. Dat in tegenstelling tot het hockeyteam waar ik nu in zit! Ja, jullie lezen het goed, ik heb me aangemeld voor summer hockey, van school. Nja, ik, eigenlijk heeft Grant me aangemeld. Ik had t er wel al met hem over gehad dat ik nog een sport wilde doen, en hij doet hockey, dus had gezegd dat ik dit wel kon doen.. En toen we donderdag met het standaard Opoho groepje naar huis liepen, zei hij opeens: “Hockey Monday starts at 5.40!” Blijkbaar hadden hij en James me dus aangemeld xD Het Opoho groepje is trouwens een groep y13’s, die allemaal in Opoho (wijk) wonen. En dat zijn er best veel:p Nja, toen was ik dus aangemeld voor hockey. Het is social hockey, dus vriendschappelijk, niet zwaar fanatiek. En we spelen met 6 op het veld. Vandaag had ik dus m’n eerste hockey wedstrijd, ik kon gelukkig Grant’s oude stick en scheenbeschermers lenen (: Toen we bij de hockeyvelden waren, hebben we eerst wat ingespeeld met z’n allen, en daarna ons verdeeld in 2 teams: een jongensteam en een meisjesteam. De 5 andere meiden waar ik mee speel zijn allemaal aardig en gezellig, dus dat is heel leuk, echt een beetje een teamsfeer (: Ook ging het spelen eigenlijk helemaal zo slecht nog niet, en we hebben 8-1 gewonnen van Columba, een meisjesschool hier in Dunedin. Volgende week weer, heb er nu al zin in!
Ook ben ik afgelopen week begonnen met hardlopen, elke doordeweekse ochtend voor school. (Zie je het al voor je, Marleen en vroeg opstaan? xD (6.30)) En dat is best wel heel erg zwaar, zo in de heuvels. Maar ik houd het goed vol (: Morgen heb ik afgesproken om samen met Amelie te gaan, dus zal gezellig zijn (:

Om weer terug te komen op de eerste regel van dit verhaal: Alweer 3 maanden hier! Ondertussen ben ik dus helemaal gewend, maar toch eigenlijk ook weer niet. Alles is hetzelfde, maar toch ook best wel weer anders.

Fietsen is fietsen, maar in Dunedin zó anders dan in Oegstgeest/Leiden/waardanookinNL. En eigenlijk vind ik het hier best wel naar om te doen, omdat het nog steeds vrij killing is om naar boven te fietsen, vooral nu het:

Zomer wordt. Jaja allemaal, denk daar maar eens over na, terwijl jullie de sneeuw en kou tegemoet gaan, heb ik afgelopen zaterdag, eind oktober, in korte broek, hempje en teenslippers buiten rondgelopen, en vandaag was het 27graden! Helaas schijnt het dat hier in Dunedin het weer in de zomer vooral bestaat uit veel regen, dus moet ik maar extra genieten van het warme weer zoals het nu in het voorjaar is.

Waar ik ook helemaal gewend aan ben is de tijd: hier is de tijd vaak (niet altijd), aangegeven in een 12uurs klok. 6 uur ’s avonds is dus 6PM. In NL was ik altijd een ramp in AM en PM, en hoe simpel het ook eigenlijk is, ik haalde het altijd door elkaar. Nu gebruik ik vaak zelf juist 6.06 ipv 18.06, het is makkelijker:p En ook maanden en dagen schrijf ik nu in het NL’s vaak per ongeluk met een hoofdletter (het is Maandag 31 Oktober..)

En ondertussen kijk ik er ook niet gek meer van op als mensen zeggen dat ze op een meisjes of jongens school zitten. In Nederland hebben we volgens mij alleen maar gemengde scholen, maar hier zijn er veel meer single sex scholen dan same sex scholen! Gek he? Ik zou er zelf nooit van mn leven voor kiezen om naar een single sex school te gaan, maar dat is hier dus doodnormaal..

Ik vond Leiden altijd maar een wat saaie stad, niet zo veel te beleven, niet zo boeiend, niet heel gezellig. Maar poe, ben ik van mening veranderd! Dunedin is op zich een vrij lelijke stad, het is natuurlijk allemaal heel nieuw hier, dus niks mooie straten en achterafweggetjes/gangetjes/steegjes, gewoon een mooie strook asfalt door het centrum van de stad! Geen singels door de stad met grasvelden aan de kant, gewoon stroken asfalt vol bussen en auto’s! Nauwelijks leuke terrasjes, het meeste is gewoon binnen. Maar dan heb ik hier wel, in tegenstelling tot thuis, een heel mooi uitzicht over groene heuvels, ben ik binnen een half uur in een mooi, ongerept wandelgebied, en begrijp ik zelfs het bussysteem! Toch, ik zal nooit meer kwaadspreken over het gezellige Leiden (:

Familie is natuurlijk heel anders hier. Ik was thuis gewend aan een heel warm en gezellig gezin, en een grote leuke familie. Mijn gastgezin hier is op zich best wel leuk, maar ik merk toch wel af en toe dat ik de warmte van thuis mis. Ook is het absoluut geen grote familie, omdat Simone’s familie in Duitsland woont, en ze gescheiden is, hebben ze eigenlijk geen familie. En het is natuurlijk niet mijn eigen gezin, dus eigenlijk gaat alles net anders dan ik gewend ben, en zijn dingen een stuk minder vanzelfsprekend dan thuis.

Ook met vrienden is het anders. Waar ik thuis niet beter wist dan een leuke groep vrienden te hebben, waar je elk moment een smsje naar kon sturen, op de fiets stappen, en bij elkaar langsgaan, waar je altijd wel wat te doen en te bespreken had, en helemaal opgenomen was in de groep, is dat hier wel anders. Begonnen op school zonder iemand te kennen, in het begin wat rondgekeken bij verschillende groepjes, en uiteindelijk een vaste leuke groep gevonden. Iedereen probeert me altijd overal bij te betrekken, wat heel erg leuk is, en daar ben ik natuurlijk heel blij mee! Maar ik ben hier natuurlijk nog niet zo heel lang, terwijl de anderen elkaar al jaren kennen, en allemaal uit Dunedin komen. Het is niet zoals thuis dat je over alles kan praten, want daar ken je elkaar niet goed genoeg voor, en ben ik zelf ook niet bekend genoeg voor met het NZse leven. Ik heb dus niet altijd evenveel te bespreken met de mensen hier, en het zijn (nog) niet zulke goede vrienden als ik thuis heb, wat af en toe toch best wel jammer is. Wees nu trouwens niet bang dat ik hier vereenzaam en het niet naar m’n zin heb hoor! Heb het heel leuk, en dit heeft gewoon even tijd nodig denk ik.. En ik ben wel leuk afgelopen zaterdag naar een verjaardagsfeestje geweest(: Amberleigh, Opoho’er, in onze nerdgroep op school (zij zelf is niet nerd, maar onze groep algemeen kan goed als nerdgroep gelabeld worden denk ik :p), had me uitgenodigd voor haar 18e verjaardag! Vond ik heel leuk, en al helemaal omdat lang niet iedereen uit onze nerdgroep was uitgenodigd, voelde het toch wel een beetje speciaal (: Het feestje was ’s middags, en was gezellig (: Wel anders dan in NL, terwijl het eigenlijk een soort van hetzelfde was. Gewoon gezellig gekletst, taart gegeten, etc. Eigenlijk niet zo anders van in NL dus, maar toch voelde het anders aan, weet niet precies waarom… Maar dat was dus een leuke dag! Ook ben ik ’s avonds nog naar Grant gegaan (makkelijk dat ie om de hoek woont (: ), en toen hebben we nog een film gekeken (:
En voor aanstaande zondag ben ik uitgenodigd voor Grant’s verjaardag, en dan gaan we paintballen, gaaf he?! Heb er zin in (:

Enne,, Ik ben natuurlijk altijd geïnteresseerd in hoe t met jullie gaat! Ook al is het voor jullie allemaal niks bijzonders, ik vind t toch leuk om gewoon van de dagelijkse dingen te horen. Dus mailtjes zijn altijd welkom! En reacties natuurlijk ook, maar die krijg ik ook al van heel veel mensen, leuk, bedankt!

Xx. en een hele hoop ‘ps-en’:
Ps. Het tijdsverschil met Nederland en Frankrijk (speciaal voor Marlies) is nu 12 uur. Met Engeland (Irene) is het 13 uur, en met Uganda (Carolien) is het tijdsverschil 10 uur. (Jaja, ik hou met iedereen rekening! (sorry als ik je vergeten ben en je je opeens ook buiten NL bevindt)
Pps. Haaat aan mijn laptop! Ben ik bijna klaar met m’n eerste ps schrijven, valt ie zomaar uit!!! En nee, ik had m’n verslag niet gesaved. Dikke stres!! Gelukkig bestaat word autoherstel, en was m’n bestand automatisch opgeslagen tot m’n “Enne … gaat”, en hoefde ik dus maar een klein deel opnieuw te typen (:
Ppps. Voor de mensen die zich zorgen maken (Ik noem geen namen (Marten)), Nee, ik ben niet veranderd in een hockeytutje, en zal dat ook nooit doen.
Pppps. (Lindy: ) Zomervakantie is idd in December en Januari, maar in November beginnen de examens, en die hoeven de internationals niet te maken, daarom is het eigenlijk vanaf volgende week al een soort van vakantie voor mij. Ik heb wel net afgelopen vrijdag te horen gekregen dat we niet vrij hebben, maar ‘summer school’. Ik weet niet precies wat het inhoudt, eigenlijk helemaal niet, maar blijkbaar gaan we ‘op een leuke manier dingen leren’… Klinkt een beetje onheilspellend, maarja…
Ppppps. (Joke: ) Goede vraag! Ik heb geen flauw idee waarom ze dat zo noemen! En als je voor de thee wordt uitgenodigd, noemen ze dat volgens mij voor ‘a cup of tea’. Ook hebben ze het wel eens over ‘afternoon tea’, en dat is dan meer de snack tussen lunch en dinner in volgens mij… Ingewikkeld allemaal he? En het rijbewijs, tja, dat zou ik mss wel kunnen proberen, een paar maanden geleden werd er een soort rijles aangeboden door school, maar ik wil het eigenlijk niet ‘fout’ aanleren. Want dan heb je het voor het eerst geleerd met links rijden, en dan moet je daarna opeens overschakelen naar rechts.. En een goede techniek aanleren is makkelijker dan een oude techniek afleren. Ik bewaar dat rijbewijs dus gewoon maar voor in NL. Verder mogen internationals van school ook niet zelf rijden, zelfs als je je rijbewijs al zou hebben… En ik heb geen auto, dustja, ik zou er zelfs vrij weinig aan hebben voor hier! Maar op zich zou t natuurlijk ook wel weer gaaf zijn…
Pppppps. Met al die ps-en heb ik toch weer meer dan een half a4tje gevuld, maar nu ben ik echt klaar! Xx.

  • 31 Oktober 2011 - 11:54

    Lindy:

    Leuk, zo'n evaluatie van de eerste drie maanden. Logisch dat je vrienden daar anders 'voelen' dan je vrienden uit Nederlands. Geeft aan dat je in Nederland dus mensen hebt die dicht bij je staan en dat is fijn! Ben benieuwd naar je Summer School! Geen verkeerd vooruitzicht, de komende drie maanden Summer School én zomervakantie!

  • 31 Oktober 2011 - 16:41

    Meike:

    Heee, je hebt weer een lekker lange blog geschreven zeg (: een goede reden voor mij om niet te leren natuurlijk haha. Ik hoop voor je dat je vrienden binnenkort ook echt als vrienden gaan voelen! zullen we binnenkort even skypen? Xxx

  • 01 November 2011 - 16:41

    Esme:

    Wat een leuk verslag Marleen, leuk om even een soort "tussen-evaluatie" te lezen. En eigenlijk wel eens goed en heerlijk om te merken dat het thuis toch wel heel fijn is met fijne vrienden die alles van je weten en met warme familie om je heen. Ik kan me voorstellen dat je dat straks in Nederland weer heel erg waardeert dan!! En je familie komt natuurlijk bijna... Nou ja bijna... Het duurt in ieder geval nog maar een paar weken... Kijk je daar erg naar uit? Vast!
    Heel fijne tijd maar weer gewenst!
    Liefs Esme

  • 01 November 2011 - 21:18

    Aline:

    Ha Leentje

    Sluit me helemaal aan bij wat Esme schreef: leuk om zo´n tussenstand op te maken. En natuurlijk altijd fijn om te lezen dat het hier thuis goed toeven is :)
    We hebben zo van lieverlee wel een goed beeld van je leven daar en we verheugen ons enorm op t weerzien in decemeber. Nog maar zo´n 8 weken. Kunnen we ook een koffer met zomerkleren pakken! Liefs, Aline

  • 02 November 2011 - 14:12

    Linda:

    Ha Marleen,

    Lekker dat je naar de zomer toe gaat. Maar je kunt het geloven of niet: het weer is hier momenteel nog zo mooi dat ik zelfs nog met korte mouwen buiten heb gezeten. En dat eind oktober-begin november!!!! Super!
    Leuk dat je zoveel sporten aan het uitproberen bent. Je komt straks als allrounder weer terug!
    Groetjes van Linda

  • 03 November 2011 - 22:39

    Joke De V.:

    Grappig dat je ons zo laat meekijken in het kijken naar jezelf in dat verre land.
    Dat je opeens zelfs Leiden leuk gaat vinden en dan ook nog heel positief over je eigen familie schrijft.....Opeens ben je geen mopperende ontevreden puber meer (was je dat ooit???) en zeg je heel wijze dingen. Vooral ook je ontdekking hoe belangrijk je vrienden voor je zijn en dat het best moeilijk is om nieuwe echte vrienden te krijgen is indrukwekkend.
    Ga zo door en je komt terug met heel veel levenswijsheid en zelfkennis . Daar kunnen velen jaloers op zijn.
    Groetjes,
    Joke de V.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

High school jaar NZ

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

20. - Laatste blog!

02 Juni 2012

-

06 Mei 2012

19.

30 Maart 2012

18.

16 Februari 2012

17.
Marleen

Hoi Iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk al weten, ga ik komend jaar (2011-2012) een High School jaar volgen in Nieuw-Zeeland. In deze weblog zal ik proberen op een voor jullie boeiende manier mijn belevenissen down under te beschrijven. Ik hoop dat jullie het leuk vinden! Groetjes, Marleen

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 45737

Voorgaande reizen:

26 Juli 2011 - 24 Juli 2012

High school jaar NZ

Landen bezocht: