17. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu 17. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu

17.

Door: Marleen Tensen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

16 Februari 2012 | Nieuw Zeeland, Dunedin

“Hey you!
Ben je de K2 aan het beklimmen? Of heb je soms een onbewoond eiland ontdekt en ben je daar in een hut van bamboe en stro blijven wonen? We hebben je namelijk al een tijdje niet meer gezien op onze website en maken ons daarom een beetje zorgen! Als je bovenaan de K2 een internet cafe ontdekt, kom dan weer eens gezellig langs: http://www.waarbenjij.nu/”

Dit bericht kreeg ik van waarbenjij.nu op 15 januari.. Nu, precies een maand later, begin ik dan ein-de-lijk weer aan een nieuwe blog. Ik hoop dat jullie allemaal niet al te ongerust zijn geweest over mijn afwezigheid. Ik heb niet de K2 beklommen, en ben ook niet in een bamboehut terechtgekomen. Maar ik heb wel heel veel dingen meegemaakt de afgelopen tijd!

Laat ik 2 maanden terug gaan in de tijd.. De railtrail. Van 11 tot 15 december zijn we dus met z'n 5en de otago railtrail gaan fietsen. Het fietspad volgde de route waar vroeger het spoor lag. Alle dorpjes waar we doorheen gefietst hebben waren superklein en het voelde af een toe een beetje 'wilde westen' achtig aan. We hebben super mooi weer gehad, en elke dag in de rivier gezwommen. T kamperen was heel leuk en gezellig, en we hebben elke avond lekker gekookt. De eerste fietsdag was ook meteen de langste dag, en was op zich prima te doen. Wel hadden we allemaal erg last van zadelpijn, en helaas was Ned, die nog maar net heeft leren fietsen, al vrij snel gevallen, waarbij hij Kieran onderuithaalde. Kieran onder de schaafwonden, en Ned's fiets miste 4 spaken. Dat gaf m al gauw een slag in z'n wiel, en helaas geen fietsenmaker tot het einddorpje van onze dag. Maar we hebben genoten van mooie uitzichten, heerlijk weer, en gezellige gesprekken :) Na de eerste lange dag waren de dagen erna per dag korter en makkelijker. Wel suuperheet, uiteindelijk in tegen de 40 graden gefietst, maar omdat de fietstochten vrij kort waren, konden we er van genieten en lekker relaxen, en ook tijdens het fietsen de tijd nemen.
Toen kwamen we op donderdag terug in Dunedin, in onze shorts en tshirts, maar natuurlijk regende het hier en was t ontzettend koud.. Dagdag leuke fietsvakantie.

En toen de dag daarna was Amelie's verjaardag, en Laura en ik hadden een Surprise party georganiseerd! Hele huis leuk versierd, met z'n allen verstopt achter de bank, en toen ze binnenkwam, met toeters en ballonnen verwelkomd, happy birthday gezongen, en daarna gewoon een hele gezellige verjaardag, met al d'r kiwi en international vrienden :) Ze was echt heel erg verrast, dus superleuk!

Verder Kerst gehad in de zomer, en dat is toch niet helemaal mijn ding. We hadden een lekker vol versierde kerstboom, met veel pakjes eronder, en een gezellige kerstdag, maar toch heb ik doordat t zomer was echt geen kerstgevoel gehad. Kerst is gewoon beter in de winter :p

De dag na kerst alweer tijd om naar Christchurch te gaan, om mn T&A&K&M op te halen van t vliegveld! Ik sliep 's nachts in een backpackers, wat op zich eigenlijk een stuk saaier was dan ik had verwacht. De mensen die op mijn kamer sliepen zeiden allemaal helemaal niks, op een 32jarige man na, die toevallig uit NL kwam! Volgende ochtend de bus gepakt naar t vliegveld, en toen een zwaar emotioneel en dramatisch wederzien! Haha, nee, niet echt, maar wel heel leuk natuurlijk :D Nadat we even snel hadden bijgepraat, gingen we de camper ophalen, en toen meteen op weg door Christchurch. Theo aan t stuur, en links rijden! Pff, dat was wel even wennen voor iedereen. En dat vond ik wel grappig, want ik weet nog wel dat toen ik voor t eerst hier was, ik het links rijden echt wel eng vond, je hebt de hele tijd t gevoel dat tegenliggers tegen je aan gaan crashen. Maar nu ben ik er al helemaal aan gewend, en kan ik t me zelfs al lastig voorstellen hoe t is om rechts te rijden. En toen was t opeens nodig dat ik voorin zat, om Theo te helpen herinneren echt aan de linkerkant te blijven rijden. Maar hij raakte er vrij snel toch wel redelijk aan gewend, dus dat is helemaal goed gekomen, en we zijn de vakantie zonder ongelukken doorgekomen :) Vanuit Christchurch zijn we naar beneden gereden, naar Dunedin. Hier thuis heeft m'n gezin heel even kort de tijd gehad om mn gastgezin te ontmoeten, en daarna stroomde het huis vol met mensen, want we gaven een feestje voor mn vrienden, voor de gezelligheid, en zodat m'n ouders al mn vrienden en mn gastgezin zouden ontmoeten. Dat was echt supergezellig, en ik vind t ook heel leuk dat als ik het nu tegen mn gezin over vrienden van hier heb, dat ze weten over wie t gaat!
Na Dunedin hebben we eerst het hele Zuidereiland doorgecrosst, en daarna met de boot naar t Noordereiland gegaan. Op t zuidereiland supermooi weer gehad, heel veel mooie natuur gehad, Nieuw jaar gevierd in Queenstown (Nieuw jaar in de zomer is juist wel weer heeeeeeel relaxed!), fjorden, bergen, meren, gletsjers, zeehonden, dolfijnen, penguins, albatrossen gezien, gejetboat in Queenstown en gezeekajakt in het noorden van t zuidereiland, en heel erg genoten. Eenmaal op t noordereiland aangekomen veranderde het weer helaas, regen en kou, en de beroemde Tongariro Crossing gelopen in dichte mist en harde regen. Deze vulkaanwandeling zou heel mooi zijn geweest, met blauwe, groene en rode meren, met prachtige uitzichten, Mt. Doom van LOTR is hier, maar helaas, 6 uur lang non stop gelopen, en niks van dit alles kunnen zien. Maar toch leuk om gedaan te hebben :p Daarna naar het enige plekje met mooi weer gereden, op naar t oosten, naar Napier, een heel leuk Art-deco stadje. Erg gezellig, supermooi weer, en een leuke camping, aan t strand, relaxed allemaal. Daarna op naar t noorden, door Rotorua. In Rotorua stinkt het. Het is een plaats met heel veel geothermische activiteit, allemaal van vulkanische oorsprong. Het ruikt naar Rotte eieren, maar de parken waren leuk. Intens heet, maar bijzondere meren in allemaal verschillende kleuren, kokende poelen, rook stijgt op uit t water, geisers, erg bijzonder om te zien allemaal. Vanuit Rotorua door naar Whakatane, waar we nog lekker aan t strand stonden, en daarna naar Waihi Beach (badplaatsje), waar ik afgezet werd bij Esther (die in de NZse voorjaarsvakantie een week bij mij heeft gelogeerd). Haar gastgezin woont in Tauranga, maar heeft een holiday house in Waihi beach. Nadat ik daar was afgezet, is de rest van t gezin doorgereden naar Auckland, om de volgende dag weer terug naar NL te vliegen. Jammer dat ze weer weggingen, en heel leuk om ze weer gezien te hebben, tot over een half jaar! :D

In waihi beach met Esther zijn we natuurlijk naar t strand gegaan om te zwemmen, we hebben spelletjes gespeeld met d'r ontzettend aardige gastgezin (vader+moeder+2gastzusjes), een wandeling gemaakt naar een ander strand, veel gekletst, en heel gezellig en relaxed gehad. Ik was daar op vrijdag aangekomen, en op zondag gingen we naar huis in Tauranga. Ze wonen echt in een groot en mooi huis, met een hele grote tuin, en een eigen zwembad! Super relaxed dus:) Die week hebben we heel veel gedaan, we zijn naar de bios geweest, hebben buiten in de tuin onder de sterrenhemel geslapen, naar t strand geweest, naar de stad geweest, Esther heeft me haar school laten zien, allemaal heel gezellig :) Ook zijn we een dag naar Rotorua geweest, waar we hebben gemountainbiked in het beste mountainbikebos van NZ. Was echt supergaaf om te doen, en de tijd vloog echt voorbij. Ook hebben we een soort van rodelen achtig iets gedaan, maar helaas hadden we weinig tijd in Rotorua, en voordat we t wisten moesten we de bus terug naar Tauranga weer in. Ook zijn we nog naar een soort waterpark geweest, gewoon bij een meer, maar met hoge duikplanken, een soort springkussen waarbij je anderen t water in moest lanceren, en gewoon zwemmen en een boek gelezen. De dag daarna zijn we gaan vissen met gastvader+moeder, alleen was t geen visweer en mochten we de haven niet uit ivm het schip wat daar gestrand is, dus niets gevangen, maar wel leuk gevaren :) En de laatste dag dat ik er was zijn we nog met het hele gezin een mooie wandeling gaan maken. Echt een hele leuke en gezellige week gehad, en had prima nog wat langer kunnen blijven:p

Toen, na ong. een maand op vakantie te zijn geweest was ik weer terug in Dunedin, bij mijn 'nieuwe' gastgezin. Hier is alles nog steeds superleuk. Ben echt heel blij met mn gastgezin en ze zijn echt heel gezellig. Er is ook een andere uitwisselingsstudent bijgekomen, Gabriele, 15jaar, uit Brazilie. Zij is ook heel aardig, en past goed in het gezin. Kan t echt wel goed met d'r vinden gelukkig :)

Verder ook heel druk gehad hier. Heel veel met mensen afgesproken. Amelie en ik gaan nog vaak bij elkaar langs, Katharina, Laura en Amelie hebben hier geslapen, er zijn vaak picknicks in de botanical garden vlakbij mijn huis, met de nieuwe y13's, ik heb een sleepover gehad met andere nieuwe y13's (de y13's waar ik het meeste mee omga, en Laura zit ook in die groep), heb afscheidsfeestjes gehad van mensen van vorig jaar y13 die gaan studeren in andere steden, heb afgesproken met vorig jaar y13's, heb met Youri afgesproken, en ga zo maar door. Alles is echt heel gezellig, en lekker druk.

School is nu weer 2 weken begonnen, en heb andere vakken dan vorig jaar. Dit jaar heb ik:
Frans (net als vorig jaar), Classics (net als vorig jaar (erg saaie leraar, zelfde als vorig jaar, moeilijk niet in slaap te vallen)), Maths Statistics (waar ik, net zoals altijd, belabberd slecht in ben), 2 dagen per week gym met internationals, 2 dagen per week Maori met internationals (allebei leuke vakken), en ESOL (English for Speakers of Other Languages). Esol is heel gezellig, met een hele aaridge lerares, en dat heb ik genomen zodat ik aan t eind van t jaar examen kan doen, en een certificaat kan krijgen dat ik goed engels heb. Verder gaat Volleyball op school beginnen, dit jaar beter dan vorig jaar, met echte competitie tegen andere scholen, gaat ook de summerhockey weer beginnen, ga ik wss een y9 of y10 volleyball team coachen, en gaat ook eindelijk volleyball op een studentenclub beginnen, en daar kan ik ook meedoen :) Hoop echt dat dat wat is, maar lijkt me superleuk :) Ook heb ik me opgegeven op school om y9's die niet/niet goed kunnen lezen te helpen leren lezen, en er is een y9 (oh, y9's zijn bruggers) op school, die doof is, en sign language wil leren, en die ga ik daar bij helpen. En ik ben ook nog gekozen als de International Prefect (soort van hoofd van de internationals) van dit jaar, samen met een jongen uit Hong Kong, en House International Prefect (dus alleen voor de afdeling (net als in harry potter) waar ik in zit) met Laura. Weet niet echt wat je moet doen als international prefect, volgens mij niet zo heel veel, maar toch leuk :) En ik ga t dus lekker druk krijgen met alles. Verder heb ik ook weer mn eerste saxofoonles gehad, wat ook weer superleuk was. Heb in de vakantie wat te weinig geoefend, dus dat moet ik weer even goed oppakken.
Ben benieuwd hoe t allemaal gaat zijn.

En volgens mij zijn jullie allemaal weer helemaal geupdate.
Dick en Eefke, nog heel erg bedankt voor de lekkere drop, leuke kaart, en kerstmuziekje die jullie aan Theo en Aline hebben meegegeven, ik probeer er zuinig mee te doen, en geniet er erg van!
Ook verder iedereen die fanatiek kaartjes blijft sturen (Ereplek gaat naar Emma), heel erg bedankt, superleuk altijd om post te krijgen, en m'n gastgezin is altijd maar jaloers dat ik altijd leuke post krijg, terwijl zij alleen maar rekeningen krijgen:p

Ik zal proberen vanaf nu m'n blog weer iets beter bij te houden, en niet meer dan 2 maanden op me laten wachten.

Xx. Marleen

  • 15 Februari 2012 - 17:06

    Linda:

    He Marleen,

    Leuk om weer wat van je te horen. Ik dacht dat je zo in een dip was dat je familie weer weg is, dat je geen zin meer had om te schrijven. (ha ha)
    Je doet wel superveel leuke dingen daar. Het zal je misschien behoorlijk tegen vallen als je weer terug bent in Nederland.( Of ga je hier op dezelfde voet verder? )
    Geniet nog even van de laatste weekjes zomer daar, want het zal vast niet lang meer duren dat het weer kouder gaat worden.

    Groetjes van Linda

  • 15 Februari 2012 - 18:35

    Joke De V.:

    Supergaaf - spuperleuk - heel gezellig -lekker druk - heel blij - kortom: wat een geweldig leven heb je daar opgebouwd!!
    Van TA een enthousiast verslag gehoord over het verblijf daar, maar jouw verhaal is ook weer erg leuk om te lezen.
    Geniet weer van je lekker drukke bestaan - ik denk dat de tijd tot onze zomer voorbij vliegt.
    Liefs,
    Joke

  • 15 Februari 2012 - 19:01

    Jeroen:

    Yeah!!!! Er is weer een blog ;-) Hulde.

    Goed om te lezen dat je je nog steeds prima vermaakt!...Heb je al een nieuwe Nimbus2000? Die hoort natuurlijk wel bij je nieuwe voorbeeldfunctie ;-)
    Ik lees al wel dat je inmiddels zo vol activiteiten zit dat je waarschijnlijk geen tijd meer hebt voor contacten en blogs :-P
    Nah ja...dat horen we nadien wel weer! Veel plezier en geniet nog maar ff van die laatste maandjes...t'is zo voorbij :-(

  • 15 Februari 2012 - 20:23

    Fred En Anneke:

    Ha Marleen

    Wat geweldig leuk dat je weer een verslag hebt gemaakt. Elke zondagavond wachtten we op nieuws en kwam het maar niet....... Grote verrassing vandaag! We hoorden van oma Jo dat er bericht van je binnen was gekomen. We hebben je verhaal inmiddels geprint; het komt weer in het mapje van oma.
    Leuk om jullie vakantieverhaal te lezen; zo schriftelijk voelt het toch weer heel anders dan het mondelinge verhaal van Theo en Aline.
    Voor dit laatste stuk wensen we je weer een heel goede tijd toe met al je vrienden en de school en de aktiviteiten.
    Wist je trouwens dat in maart het wereldkampioenschap schapen scheren plaatsvindt in Nieuw Zeeland?

    Groetjes van de schaapjes in Zwolle

  • 16 Februari 2012 - 13:00

    Theo:

    Goed dat je niet van de boete verteld hebt..!

  • 17 Februari 2012 - 17:07

    Aline:

    O ja, shit, die boete! Nooit meer aan gedacht...... Maar ik denk dat die vanzelf van je creditkaart wordt afgeschreven, Theo Tensen!
    Grappig om jouw versie van onze vakantie te horen Marleen. Komt natuurlijk wel overeen, maar toch net weer een tikkie anders.
    Misschien niet meer elke week een blog, ok daar is mee te leven, maar om de paar weken zou toch best leuk zijn :)

  • 18 Februari 2012 - 12:18

    Carolien:

    aaah leuk leenie, fijn dat je het zo naar je zin hebt! en idd, kerst in de zomer is vreemd :)

  • 20 Februari 2012 - 18:31

    Eefke:

    graag gedaan! :)

  • 02 Maart 2012 - 14:27

    Caroline :

    Hoi Marleen, goed te horen dat je leventje in NZ nauwelijks saai te noemen is. Heerlijk dat je zo geniet, leuke dingen doet en je nieuwe gastgezin zo gezellig is. Soms is er hier een mooi natuurprogramma over NZ op tv, dat volgen we nu natuurlijk met extra aandacht. Ziet er allemaal prachtig en leeg !!! uit. Wij zitten hier nog midden in Parijs en hebben het allemaal naar ons zin. We hebben ook zin in de lente. Hebben net een weekje geskied, zelfs Irene gaat de zwarte piste af, nu hobbel ik er maar zo'n beetje achteraan. Volgend jaar nog meer boeken mee.....
    Nog veel plezier en ben benieuwd naar verdere verslagen!?? Groetjes namens alle Nijzen, Caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

High school jaar NZ

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

20. - Laatste blog!

02 Juni 2012

-

06 Mei 2012

19.

30 Maart 2012

18.

16 Februari 2012

17.
Marleen

Hoi Iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk al weten, ga ik komend jaar (2011-2012) een High School jaar volgen in Nieuw-Zeeland. In deze weblog zal ik proberen op een voor jullie boeiende manier mijn belevenissen down under te beschrijven. Ik hoop dat jullie het leuk vinden! Groetjes, Marleen

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 45728

Voorgaande reizen:

26 Juli 2011 - 24 Juli 2012

High school jaar NZ

Landen bezocht: