6. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu 6. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu

6.

Door: Marleen Tensen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

04 September 2011 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hoihoi!

Afgelopen week is ook weer een drukke week geweest! Ik plan bijna niks vooruit, maar toch heb ik altijd vrij veel te doen:)

Maandag ben ik na school met Hope mee naar huis gegaan, en heb ik daar ook gegeten. Was gezellig, en leuk om ook bij een Kiwi (zo worden NZers genoemd) zelf thuis geweest te zijn! :)

Af en toe moet ik nog wel wennen in ons gezin. Ze zijn nogal op zichzelf en gaan veel hun eigen gang. Dat vind ik niet altijd zo gezellig en het is ook heel anders dan ik gewend ben. Afgelopen week heb ik er met Simone over gepraat en dat was wel fijn. Ze begreep het misschien niet helemaal, maar het is sindsdien wel gezelliger en meer ontspannen.

Donderdag avond ben ik samen met Anna naar de y13 media studies filmavond geweest op school. Alle year 13s (mijn jaar), die het vak media studies hebben, hebben een filmpje gemaakt van een paar minuten, en die werden die avond laten zien. Er zaten een aantal echt wel grappige/goede tussen, en het duurde zo’n 2 uur, dus was een leuke filmavond:)

Vrijdag was ik trouwens vrij van school, we hadden student leave, omdat komende week de toetsweek is, dus lekker dagje vrij:) En maandag ben ik ook weer vrij, omdat er dan geen toetsen zijn van vakken die ik heb, een 4daags weekend dus!

Vrijdag avond ben ik gaan schaatsen met Anna, Katharina en George. A&K zijn ook uitwisselingsstudenten, en G is een NZer. Het schaatsen was een stuk beter dan de week ervoor, het ijs was nl. geveegd van te voren, dus was lekker glad :D Na het schaatsen hebben we nog een warme chocolademelk gedronken in een cafeetje, en daarna ben ik met Anna mee naar huis gegaan en heb ik daar geslapen.

Toen zaterdagmiddag ben ik vanuit Anna naar het Octagon gegaan. Ik heb er eerst zelf wat rondgelopen, en vrij veel winkels ingelopen, gewoon om er een beetje achter te komen wat ik waar kan vinden. Toen om 2 uur had ik afgesproken met Youri. Hij is een vriend van Hope, en komt uit Nederland! Hij is naar NZ verhuisd toen hij 8 was, woonde in NL in Amstelveen. Hij praat thuis gewoon Nederlands, en ik was de eerste NLs sprekende persoon die hij hier was tegengekomen. We hebben eerst wat gedronken in een cafeetje, en hebben daarna wat rondgelopen. Ik heb nieuwe schoenen nodig, dus heb hem maar meegesleept op schoenenjacht, eigenlijk wel een beetje zielig:p
Het is trouwens onmogelijk om hier leuke sneakers te vinden. Voor jongens zijn er genoeg, maar voor meisjes zijn er bijna alleen maar laarzen/hakken te vinden. Er zijn wel All stars, maar ik wil nu wel weer iets anders. In een winkel had ik een leuk paar schoenen gevonden, maar die hadden ze niet meer in mijn maat..:( Ik heb wel ergens leuke all stars gevonden, dus denk dat ik die maar ga kopen morgen, want al m’n andere goede schoenen zijn kapot.. Ik heb wel in een winkel voor $6 een paar wel leuke schoenen gekocht, maar t zou me niks verbazen als die na 2 maanden al weer uit elkaar gevallen zijn:p

Vandaag ben ik met Simone en Desiree naar Ross’ Creek gegaan. Dat is een klein natuurgebied in Dunedin, we hebben een korte wandeling gedaan, het was leuk om iets van de omgeving te zien, en het was ook best mooi! Ik heb een paar foto’s gemaakt, maar weet niet of die echt mooi geworden zijn. Ik zal er een paar plaatsen!
Aan het eind van de middag kwam Youri even langs, want hij had m’n harddisk geleend met al m’n films erop, en die kwam ie terugbrengen. Het was heel raar, want het voelt voor mij sowieso raar om Nederlands te praten. Ook zaterdag moest ik echt vaak naar woorden zoeken, terwijl ik daar normaal geen moeite mee heb. Maar toen ik boven kwam en hoi tegen ‘m zei, begon ik in het Engels tegen hem te praten, en toen ik dat doorhad gewoon verder in het Nederlands, maar toen kwam Carmen binnen, en begon ik tegen haar in het Nederlands te praten om Youri voor te stellen, en pas toen ik de onbegrip op haar gezicht zag had ik door dat ik Nederlands sprak:p Maar eigenlijk is het wel irritant, want nu verslechtert m’n Nederlands, en is m’n Engels nog verre van vloeiend, dus spreek ik eigenlijk geen een taal goedXD Daarna hebben we gewoon even in de keuken gezeten en hebben we wat gekletst.

Gisteravond heb ik ook even met T&A geskyped, maar ze konden maar vrij kort, dus gaan we vanavond weer even verder.

Volgende week is er toetsweek op school. Ik ga alleen op skireis van dinsdag tot vrijdag met een deel van de internationals, dus mis ik de meeste toetsen. Ik had gevraagd hoe dat zat, en toen vertelden ze me dat ik alleen de examens hoefde te maken van de dagen dat ik hier ben. Maandag as zijn er geen vakken voor mij, en de 2e maandag zijn Frans en Foods, ik ging er dus vanuit dat ik alleen die hoefde te maken. Nu vertelde Anna mij alleen dat als we dinsd. ochtend een examen hadden, dat we die dan ook moeten maken… En dinsdag ochtend is geschiedenis voor mij. Verreweg het moeilijkste vak, omdat ik een half jaar aan lessen heb gemist, geen basiskennis van het onderwerp heb, en de leraar vrij saai is. En voor de toets moeten we essays schrijven. Vragen beantwoorden zou nog wel deels kunnen, maar een heel essay schrijven… ik vraag me af of ik een voldoende zou kunnen halen.. Ik heb de international dean gemaild of ik die toets moet maken of niet. Als ik m moet maken zal ik wel m’n best doen, maar hoop eigenlijk dat het niet hoeft..
Dan dinsdag dus op de skireis, heb er erg veel zin in! Ik lig met Anna en Katharina op een kamer, dus dat zal vast heel gezellig worden:)

Ik heb deze week ook nog een paar verlate verjaardagskaartjes gekregen, nog bedankt daarvoor!

Nog een paar grappige dingen hier:
- De mode is anders dan in NL. Iedereen heeft veel meer z’n eigen stijl, wat eigenlijk wel heel leuk is. Over het algemeen zijn kleren vaak wel wat ouderwets. Er zijn relatief veel jongens met lang haar. En veel jongens die we in NL alto’s zouden noemen. Ook was er in het zwembad vorige week een grote groep jongens, van zo’n 15 jaar, die zichzelf heel stoer vonden, maar ze droegen allemaal hele korte shorts, zag er zo grappig uit:p
- Je kan hier je rijbewijs halen vanaf 15 jaar. Eerst krijg je je limited, dan mag je alleen rijden onder toezicht van een meerderjarige, die een bepaald aantal jaar z’n volledige rijbewijs heeft. Daarna krijg je je restricted, dan mag je zelf rijden, maar niet anderen meenemen, en daarna kan je je volledige rijbewijs halen. Een rijbewijs is vet goedkoop, volgens mij zo’n $100, wat zo’n €50/60 is. Ook hoef je nauwelijks te betalen aan rijlessen, omdat je ouders je rijlessen mogen geven. Dan vlak voor je examen kan het handig zijn om misschien een paar lessen te nemen, en dan doe je je examen. Een stuk goedkoper dan in NL dus! Helaas mag ik hier als uitwisselingsstudent geen rijbewijs halen, maar anders zou het qua geld wel heel chill zijn als t wel zou kunnen!
- Heel veel mensen zijn niet ‘echte’ NZers, maar komen of zelf uit Europa, of hebben Europese ouders. Zo komt Hope uit Schotland, George (van het schaatsen) uit Engeland, Youri uit NL, is er op school een jongen met Franse ouders, een meisje met een Belgische vader (ze spreekt zelf geen NL’s), een jongen met Ierse ouders, en een meisje met een Canadese moeder (ok, geen europa). Mijn saxleraar komt zelf uit Engeland, en m’n gastmoeder uit Duitsland. En er zullen er vast nog wel meer zijn!

O, en op sportgebied, ik heb me op school ingeschreven voor volleyball en touch rugby. Touch rugby is vergelijkbaar met normaal rugby (niet dat ik daar de regels van weet), maar zonder tackelen, en nog een paar net andere regels.. Het normale rugby seizoen op school is net afgelopen, en nu begint de touch. Vanaf half september beginnen de sporten. En ik kan nu van school naar huis fietsen zonder af te stappen! Het is wel echt vermoeiend, maar ik haal het wel! :)

Ook het saxofoon spelen is erg leuk! Ik oefen niet elke dag, maar wel redelijk vaak, en vind het elke keer weer leuk, gaat ook steeds beter!

Nja, dat was t wel, volgende week weer een blog!

Xx.

  • 04 September 2011 - 09:20

    Joke De V.:

    Ben ik een keer de eerste? Grappig je verhaal over de mode, de verschillende afkomst van iedereen. Klinkt allemaal niet zo vastgeroest.
    Dat je Nederlands minder wordt is niet aan je blog te merken. Misschien moet je ook een keer in het Engels bloggen, kunnen we zien hoe goed dat al gaat....
    En dat 'touch rugby' lijkt me echt leuk. Even helemaal los gaan en toch sportief bezig - wat wil een mens nog meer.
    Ik wens je veel ski-plezier en al die toetsten......leuk als het lukt, maar volgens mij vind je dat allemaal iets minder belangrijk.

  • 04 September 2011 - 09:25

    Heleen:

    Hoi Marleen!

    Nu toch maar een x een reactie van mij, h. Van Duist... Sprak Aline en theo gister, bedankt voor je groetjes. Ze vertelden me ook dat je je afvroeg wie H van Duist toch is, ik dus! Want ja, ik lees toch ook graag je leuke reisverslagen hoor!!

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt, bijzonder wat je allemaal doet!
    Hier in nl gaat het z'n gangetje, ben alweer 3 weken aan het werk in Gouda en da's superleuk! Maak wel veel uren, ga ik het nog wel een x over hebben met m'n chef. Eerst zorgen dat ik me redelijk ingewerkt heb, dan komt dat wel. We zijn nu al met de gladheid bezig, voorbereidingen voor de winter. Moet ik er oa weer voor zorgen dat er gestrooid wordt! Hoop maar dat het niet veel gaat sneeuwen...;-)
    Met de honden gaat het ook goed, die slapen eigenlijk alleen maar. Net als springer. Volgende week hebben we nog een groot feest van m'n werk, met als thema cowboy. Joke moet maar mee dan he? Lol!
    Nou, succes met skieen, saxofoon, vrienden school en sport en tot de volgende x!

    X heleen

  • 04 September 2011 - 09:43

    Marleen Tensen:

    @JokedeV. Ja, je bent de eerste! Gefeliciteerd met deze prestatie:)
    En als ik NL's schrijf kan ik er wat langer over nadenken, en zie ik het voor me, en ben ik echt helemaal met NL's bezig, dus dat maakt het wel een stuk makkelijker:p
    Bedankt voor al je reacties elke keer op mn blog, erg leuk, zo'n trouwe lezer:D

    @HvanDuist. Ik wist dat ik een hvanduist kende, t kwam me vaag bekend voor, maar ik kon er gewoon niet op komen wie het nou was:p en toen Aline zei dat jij het was dacht ik, o ja, natuurlijk!
    Gelukkig dat het bij jullie nog allemaal goed gaat. Lekker luie huisdieren:p Succes op je werk, en idd maar hopen op niet te veel sneeuw, want dan zal er weer alleen maar geklaagd worden over of te weinig of te veel zout op de weg:p

    Xx. en tot schrijfs:)

  • 04 September 2011 - 09:53

    Theo:

    He Marleen, leuk om je verslag weer te lezen. En nog in keurig Nederlands :-) Terwijl bij jou de lente al begint, heeft Erwin Krol bij ons gisteren aangekondigt dat de herfst invalt.. Brrrr.
    Leuk om ook de foto´s te zien die je bij je erbij hebt geplaatst. Het ´slaappartijtje´ ziet er ook gezellig uit!
    Volgende keer als we skypen verwacht ik wel dat je ook iets van je sax-vorderingen laat horen :-)
    We zoeken nog een saxofonist in het trio Jan Marten de Vries. Interesse?
    Gr. Theo

  • 04 September 2011 - 09:55

    Theo:

    Aan mijn nederlands schort trouwens ook nog het een en ander :-(

  • 04 September 2011 - 10:27

    Marleen Tensen:

    hmm. Ik denk niet dat ik goed genoeg zal zijn daarvoor:p maar dat zien we volgend jaar wel:p En wil best wel wat laten horen volgende keer, maar zal nog niet erg goed klinken, en dan zou t wel midden in de nacht voor jullie moetenXD

  • 04 September 2011 - 12:02

    Marijke:

    Ha Leentje,

    Leuk om te lezen weer! Wat betreft de talen zal je wellicht zelfs al in het Engels denken op dit moment, of gaat dat niet zo snel? Komt vanzelf weer terug als je weer in NL bent, toch? Hoewel je dan misschien met een accentje praat ;)

    Goed te horen dat het toch gelukt is je voor volleybal in te schrijven! Is dat beachen?

    x

  • 04 September 2011 - 14:53

    Denise:

    Heee Marleen!

    Leuke blog heb je weer geschreven :) De foto's van het logeren zien er gezellig uit! Leuk om je blauwe rugzak te zien staan, ziet er erg vertrouwd uit!
    Haha bizar om te lezen dat je iemand mee hebt genomen op een schoenenjacht :P Heb je de All stars uiteindelijk nog gekocht? Touch rugby heb ik een keer gespeeld op kamp! Ik vond het echt heel grappig toen.. Irene en ik hebben trouwens bedacht dat we best een keertje met zn 3en tegelijk kunnen skypen! :) Heb je vandeweek een keer tijd? Ik heb wel een bizar vol rooster tegenwoordig, met reizen naar utrecht en alle tussenuren in mijn rooster ben ik over het algemeen overdag nooit thuis.. Maar misschien in het weekend een keer? :) Ik heb je nog een paar berichtjes gestuurd op Whatsapp trouwens (echt supergaaf dat je dat daar hebt!) maar die heb je nog niet gelezen ;)
    Heel veel plezier op skireis deze week en succes met je toetsen!

    Liefs

  • 05 September 2011 - 16:00

    Meike:

    ik schrijf wel iets korter dan de rest want ik ben slecht in zulke berichten sturen ;p
    maar ga maar even heel vaak met youri afspreken zodat je je nl niet verleert! En weet je nu al of je je gs proefwerk dinsdagochtend nog moet maken? ik spreek je wel op facebook haha.
    xxx

  • 05 September 2011 - 16:17

    Daan:

    Hoi!

    Wat leuk om te lezen allemaal! Is het niet eng om helemaal aan de andere kant van de wereld te leven? (dat vragen mensen je zeker heel vaak..)

    Groetjes,
    Daan

  • 06 September 2011 - 09:32

    Wilma (en Roel):

    Ha die Marleen,

    We zijn net terug uit Frankrijk en ik zag een aantal verslagen van jou. Als ik het zo lees, dan begin je je al aardig thuis te voelen op school en met je vrienden! Het ziet er heel gezellig uit, met slaapfeestjes en zo!
    Jammer dat het in je gastgezin nog niet altijd even leuk is, maar dat komt misschien nog wel. Of je went eraan en zoekt je gezelligheid bij je nieuwe vrienden!!
    En maar lekker veel skypen met thuis, hè. Dat is ook altijd fijn natuurlijk.
    Binnenkort ga ik met jouw moeder èn Joke een weekendje uit met oma Jo.
    Een weekendje naar Twente nog wel!
    (of all places).
    Veel plezier met skiën (heb je dat eigenlijk wel eens gedaan, of is het voor het eerst dat je het gaat doen?)

    groetjes,
    Wilma (en Roel)

  • 06 September 2011 - 16:50

    Caroline:

    Hoi Marleen, waarschijnlijk lees je dit pas later, want als het goed is sta je nu op de latten. Ik vind het nog steeds raar om te lezen dat het sneeuwt en je gaat skieen.
    HEt park ziet er wel mooi uit. De mensen op school lijken me gezellig en hopelijk ontdooit je gastgezin een beetje.
    Irene is gisteren begonnen op de middelbare school. Ze is echt apetrots en in 2 dagen ongeveer 2 maanden ouder geworden. Het is heerlijk om weer terug in Parijs te zijn, alleen nog een beetje slecht weer.
    Groetjes van ons allen en tot later!!
    Caroline

  • 07 September 2011 - 19:25

    Margriet:

    Hoi Marleen,

    Wat een leuke verhalen! Klinkt heel gezellig allemaal! Wat een grappig idee dat je nu aan het skieen bent! En onwijs leuk dat je met saxofoonlessen begonnen bent! grappig!

    Groeten uit Nieuwe niedorp!

  • 09 September 2011 - 11:13

    Linda:

    Ha Marleen,

    Wat gezellig om al je verslagen te lezen. Ik was er een tijdje niet aan toe gekomen, maar las er nu drie achter elkaar. Zo te lezen heb je het goed naar je zin daar en wat woon je op een mooie locatie.
    Ook goed van je dat je je gevoelens uitspreekt tegen Simone. Fijn dat het geholpen heeft.
    Zo meteen komt mijn oppaskindje hier. Hij komt een nachtje logeren. Het zal wel vreemd voor hem zijn want normaal gesproken pas ik bij hem thuis op. Ik ben benieuwd hoe het gaat en of we een rustig nachtje krijgen of niet. We´ll see.
    Leuk dat de saxafoonlessen goed bevallen en dat je het al een beetje leert.
    Nou joh, hopelijk begrijp je mijn Nederlands nog een beetje want anders moet ik in 't Engels schrijven. En of je het dan nog begrijpt???????

    Gruuties uut Ernhem

  • 10 September 2011 - 11:20

    Anna:

    het is lastig tijd te vinden om je blogs te lezen, maar als je begint is het ook heel lastig om te stoppen! je doet zoveel leuke dingen! hopelijk wil je na afloop van het jaar nog wel terug komen nnaar nl:D xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

High school jaar NZ

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

20. - Laatste blog!

02 Juni 2012

-

06 Mei 2012

19.

30 Maart 2012

18.

16 Februari 2012

17.
Marleen

Hoi Iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk al weten, ga ik komend jaar (2011-2012) een High School jaar volgen in Nieuw-Zeeland. In deze weblog zal ik proberen op een voor jullie boeiende manier mijn belevenissen down under te beschrijven. Ik hoop dat jullie het leuk vinden! Groetjes, Marleen

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 45743

Voorgaande reizen:

26 Juli 2011 - 24 Juli 2012

High school jaar NZ

Landen bezocht: