8. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu 8. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu

8.

Door: Marleen Tensen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

18 September 2011 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hoihoi!

Afgelopen week is ook weer lekker druk geweest. Ik moet elke zondag wel heel hard nadenken over wat ik nou precies heb gedaan. En ik moet me er toch wel toe zetten om elke week weer opnieuw te schrijven. Maarja, speciaal voor jullie schrijf ik toch elke zondag trouw in m’n blog.

Maandag heb ik wel iets gedaan, maar wat ook al weer?? Oja, het was de laatste dag van de toetsweek op school, en omdat ik niet meer op skitrip was, moest ik de examens van die dag gewoon maken. Ik had eerst ’s ochtends Frans. Elk examen duurt 3 uur, en Frans bestond uit 3 onderdelen. We begonnen met luisteren. Van een cd, op een cdspeler. Zoals iedereen weet die wel eens een luister of video toets moet doen op school, kan dat nooit in een keer goed gaan. Meestal gaat het wel goed na 2 of 3 keer proberen. Mijn Frans lerares is heel aardig, maar niet zo handig. Het lukte niet om te beginnen bij het eerste deel van het luisteren, dus begonnen we maar met het derde deel. Daarna ging ze proberen het eerste deel te starten, maar dat lukte niet, dus gingen wij naar een ander lokaal, terwijl zij probeerde de cd te laten werken. Ik begon eerst met het leesgedeelte, dat was niet al te moeilijk, maar af en toe is het wel lastig om het Frans naar het Engels te vertalen. Ook willen ze ontzettend gedetailleerde antwoorden horen (net zoals bij het luisteren), dus dat is wel irritant. Toen ik op de helft van m’n leesgedeelte was, gingen we weer terug naar het andere lokaal, om deel 1 te luisteren. Dat ging allemaal wel goed, maar toen tijdens deel 2, begaf de cd het helemaal. Toen ging de lerares maar gewoon het onderdeel voorlezen. En dat maakte het er niet makkelijker op, want ze heeft een verschrikkelijk engels accent. Nja, daarna heb ik m’n lezen afgemaakt en de schrijfopdracht gedaan. Voor m’n gevoel was t allemaal wel ok gegaan, alleen het luisteren was wel wat irritant.

Daarna had ik m’n Foods examen. Daarvoor kregen we allemaal een recept, en dat moesten we klaarmaken. De lerares liep rond om te kijken of het bij iedereen goed ging, of iedereen z’n keuken schoonhield en hoe iedereen aan het koken was. Ik moest kip maken met een soort saus achtig iets, en couscous. Het ging vrij goed, en nadat ik m’n gerecht aan d’r gepresenteerd had, kon ik het zelf opeten tijdens m’n theorie gedeelte. Dat waren vrij simpele vragen, vooral over gevaar met vlees en kip in de keuken etc. Maar er waren ook een aantal vragen die ik niet wist, omdat ik geen theorie les heb gehad hier.

Na school ben ik eerst naar huis gegaan, en daarna naar Grant. Dat is een jongen van school die bij mij in de straat woont. Ik heb daar gegeten, en daarna hebben we een film gekeken. Was gezellig, en leuk om bij een NZer thuis af te spreken, want dat doe ik hier bijna nooit. Daar heb ik toch nog niet goed genoege vrienden voor denk ik. (En voor iedereen die me spamt over ‘jongens’, nee, dit is geen vriendje, en gaat ook geen vriendje worden).

Dinsdag kreeg ik m’n gs toets terug. Voor het ene deel wat ik gemaakt had had ik een achieved, en voor het andere een not achieved. Maar ik was er heel blij mee! Had nl. verwacht alles not achieved te halen.. En de leraar zei dat het heel goed was van me, aangezien ik zo veel had gemist. Ik had goede informatie uit de bronnen gehaald, en duidelijk en gestructureerd verteld. Nja, ik was helemaal blij:D

Woensdag ben ik na school naar het Octagon gegaan, waar ik met Youri had afgesproken. We hebben eerst gezellig wat gedronken in een cafeetje, en daarna wat rondgelopen door de stad. Was leuk! :)

Donderdag kreeg ik m’n Frans lezen en luisteren terug. Het schrijven had ze nog niet nagekeken. Voor het leesgedeelte had ik een Excellent, en voor het luisteren een Merit :D. Verder heb ik die dag volgens mij niks meer gedaan, maar het zou best kunnen dat ik wat vergeten ben…

Vrijdag kreeg ik m’n schrijven terug, en daar had ik ook een Excellent voor! :D De lerares was trots op me XD
Na school ben ik naar Katharina gegaan. Anna was daar ook al, en we bleven daar slapen. We hebben veel gekletst, en LOTR gekeken, want die hadden ze allebei nog nooit gezien! :O Het was heel gezellig, en de volgende ochtend lekker rustig opgestaan, en daarna weer de bus gepakt.

Zaterdagmiddag, vanuit Katharina, ben ik naar het Octagon gegaan, waar ik een afspraak had met Gunn. Ik had het er met Youri over gehad dat ik het leuk zou vinden om een oppasgezin te hebben hier, en zijn moeder kende Gunn, die een dochter heeft. Ik heb eerst koffie met d’r gedronken, en ook haar dochter, Emelie was er.Ze is heel aardig, en volgens mij vond ze mij ook wel aardig:) Gunn komt zelf uit Noorwegen, en heeft een NZse man. Ze wil graag dat ik in het NL’s tegen Emelie praat, zodat zij aan verschillende talen gewend raakt. Best grappig toch? Emelie wordt trouwens 1 begin oktober, dus is echt nog vrij jong. Na de koffie ben ik met Gunn mee naar huis gegaan, waar we verder nog even gepraat hebben en ze me heeft laten zien hoe ik luiers moet verschonen :p Jeej! Ik ga nu elke zaterdagmiddag een paar uurtjes oppassen, en wordt door Gunn opgehaald en weer thuisgebracht. Wat een luxe he?

Vandaag heb ik niet zoveel gedaan, heel even met Anna naar het Octagon geweest, wat trouwens wel heel leuk was! Vanavond speelt Engeland tegen Georgia in de Rugby World Cup (RWC), hier in Dunedin, en de hele stad zat vol met supporters, kraampjes en muziek. Vooral heel veel Engeland supporters, geschminkt en verkleed en wel. En ik heb een klein groepje Georgia supporters (net zo opgemaakt) gezien. En tja, Engeland heeft ook dik gewonnen. En raad eens: Volgende week zaterdag speelt Engeland tegen Roemenie, en ik ben erbij! Samen met Anna en Katharina, we gaan een echte Rugbywedstrijd zien :D Erg veel zin in, lijkt me heel leuk om mee te maken! En een echte Nieuw Zeeland ervaring natuurlijk.

Ehmm.. Dat was het denk ik wel zo ongeveer. Ben wel wat dingen vergeten volgens mij, maarja, het belangrijkste staat er wel in..

O, en trouwens, Marijke: Er is natuurlijk helemaal niks mis met het kampeten, I love it! :D
En bedankt allemaal voor jullie leuke reacties op al m’n blogs, erg leuk om allemaal te lezen!

Xx. en tot volgende week maar weer.

  • 18 September 2011 - 10:33

    Theo:

    He Marleen,
    Fijn om je blog weer te lezen, gewoon doorgaan hoor! Ik heb een nl een abonnementje genomen :-).
    Super dat je een WK rugbywedstrijd gaat kijken. Ik zou wel even de spelregels doornemen, anders zie je alleen maar een kluwen rennende en duwende mannen op het veld ;-)

  • 18 September 2011 - 10:55

    Oma Jo:

    Hoi Marleen!
    Net van je brief genoten, nummer 8. Allerlei nieuwtjes weer gehoord.
    Ik geniet met 3 van mn zes dochters, Wilma, Aline en Joke van een weekendje in Holten. Cadeautje nog voor mijn verjaardag. We hebben al leuke uitstapjes gedaan. Vrijdag was een hele mooie zonnige dag. We hebben de Canadese oorlogsbegraafplaats en het informatiecentrum in Holten bezocht. Heel indrukwekkend. Daarna heerlijk geluncht (buiten!) en ons huisje op gezocht. 'sAvonds natuurlijk scrabble! Gisteren hebben we getoerd en gekeken naar een tocht van ouderwetse rijtuigen/koetsjes met paarden met daarop mensen in oude kostuums. Mooi!
    'sAvonds in het restaurant gegeten, heel lekker en gezellig!
    Nu aan de koffie met zelfgemaakte hazelnootkoek en vanmiddag weer naar huis.

    Marleen, alle goeds en liefs van oma Jo.
    Ik zie alweer uit naar je brief van volgende week. Doei!

  • 18 September 2011 - 11:14

    Joke:

    Hee!

    Geweldig weer zo'n lang verslag. Elke zondag genieten!
    Wat een kans zeg om zo'n rugbywedstrijd te zien. En Engeland is ook echt een rugbyland, leuk joh. Maar jij bent zeker voor NZ? (als je al ergens voor bent).

    Het is zeker lastig om franse docenten te vinden daar? :-)) Niet echt serieus klinkt het, op zo'n manier een toets maken... Of is het niet zo belangrijk? Gelukkig leer je een heleboel op ander vlakken. Ik vind dat je jezelf goed redt aan de andere kant vd wereld! Respect!

    Met mij gaat het goed. Druk bezig met stabiel maken van mn bedrijf en dat lukt aardig. In juli/augustus was het redelijk rustig (vakantie) maar afgelopen weken ben ik heel druk met veel opdrachten die allemaal 'gister' af moeten. Zo heb ik een achterwand voor op een beurs ontworpen van 8 meter (!) breed en 2.5m hoog. Dat was heel leuk om te doen en weer es wat anders. Ik zal binnenkort (tijd ontbreekt me steeds) mijn website weer eens bijwerken met nieuw werk. Ik stuur je tzt dan een bericht.

    Dag bikkelstoere Marleen!
    Remember: have a nice stay :-)

    zoen van joke


  • 18 September 2011 - 12:37

    Jeroen:

    Hiep hoi,

    Het gaat nog steeds SUPER met jou lees ik al! Heb je ook de uitslag van je kookexamen al gehad?...Als je ook maar een paar procent van de juiste familiegenen geërfd hebt dan is het een excellent! En natuurlijk kijkt iedereen uit naar je zondagse update....maar ik kan me goed voorstellen dat je daar af en toe ff geen zin in hebt....aan de andere kant..als je er straks 52 af hebt kun je er een leuk boek van laten maken!..Paar foto's er bij...en hup: een bestseller ;-) En ook wel errug handig dat je luiers kan verschonen....kun je straks in NL ook de handige oppas uithangen XD. Jammer dat Niels al weer zo'n beetje uit de luiers is...ik had je er graag mee zien worstelen.... :-) Maar goed..geniet met volle teugen en vergeet niet: Völle Wille!! ;-)

    xx

  • 18 September 2011 - 21:39

    Joke De V.:

    Ik sluit me aan bij Theo: blijven schrijven. Ik kijk er zelfs een beetje naar uit, terwijl ik echt wel heel veel andere dingen te doen heb.
    Het is gewoon leuk om via jouw ogen het leven aan de andere kant van de wereld te zien in heel gewone dingen: rugby, poepluiers, Franse toetsen.
    Ook de reacties zijn leuk om te lezen. Vooral ook die van Oma Jo, zodat ik ook weer op de hoogte ben van de hoogtepunten van het weekendje Holten.
    Grappig dat je nu ook al een oppasbaantje hebt, waarbij ik het vooral apart vindt dat je Nederlands mag praten tegen Emelie - ik zou zeggen dat kind raakt helemaal van de leg met al die talen, maar het zal wel typisch iets NZ's zijn.
    Kortom: blijf doorgaan met je schrijfsels, ze zijn echt leuk en voor jezelf voor later als je echt groot bent ontzettend leuk om terug te lezen.
    We lezen je weer!
    Liefs, jdv

  • 19 September 2011 - 13:05

    Anna:

    Haha is goed we zullen je er niet over stalken;) Marlies had al wel verteld dat er opeens allemaal jongens in je verslag zaten... Wat goed van je dat je je Frans zo goed hebt gedaan!! En geschiedenis ook al! Onze Marleen opeens een topleerling wie had dat gedacht?! Heb je met je drukke nieuwe leven nog tijd gehad om het boek door te kijken dat ik je heb gegeven? Hoe vond je het?
    Hier in delft is het nog steeds wel wennen maar gezellig. Begrijp nu pas hoe jij je moest voelen in een totaal nieuw land en ik ben maar een uurtje van huis! Het is wel echt een goede studie laatst hebben we een hele dag lees acht uur achter elkaar getekend:O zoo Chill!
    Hoe kan het dat alle nieuw-zeelanders zo achter lopen? Geen lotr gezien.. Are u serious! Het is idd wel heel fijn dat je ons van dit soort kleinigheidjes op de hoogte blijft houden, stop dus niet met schrijven van de blog! Miss nog wat meer foto's? Xxxx ps binnenkort ligt er weer een kaartje op de mat!

  • 19 September 2011 - 16:21

    Didi:

    Hee meis! Fijn om te horen dat het goed met je gaat:) Ik ga je binnenkort weer eens mailen! En toen je over 'voor iedereen die me gaat spammen over jongens' vertelde, voelde ik me wel aangesproken, haha:P Tot de mail! XX

  • 20 September 2011 - 13:03

    Andrea (van AH):

    Hi Marleen! weet niet of je me nog herrinert (vriendin van Irene )

    Wat leuk dat je in Nieuw-Zeeland zit!!
    Ik loop ondertussen 2 maanden stage in Schotland, hoe is het accent daar?
    Ik moest onwijs wennen, maar gaat steeds beter :)
    Succ6 en geniet er van!
    Groetjes!

  • 20 September 2011 - 14:50

    Margriet:

    Hoi Marleen,

    Wat klinkt dat leuk allemaal! Super leuk om zoveel contacten op te doen! En poepluiers verschonen is ook mooi meegenomen! Hoe gaat t met je saxofoonlessen?

    Groeten uit Nieuwe Niedorp!

  • 20 September 2011 - 14:50

    Margriet:

    Hoi Marleen,

    Wat klinkt dat leuk allemaal! Super leuk om zoveel contacten op te doen! En poepluiers verschonen is ook mooi meegenomen! Hoe gaat t met je saxofoonlessen?

    Groeten uit Nieuwe Niedorp!

  • 21 September 2011 - 13:07

    Marijke:

    Hee Leentje,

    Goed om te horen dat je het kampeten zo heeeeerlijk vindt ;) Dat is natuurlijk wel belangrijk als begeleider volgend jaar :D

    Enne.. dat luiers verschonen kan ook nog wel eens van pas komen als je weer in NL bent en een oppaskindje zoekt ;)

    Maar goed om te lezen weer je blog, je vermaakt je volgens mij prima! Geen moment verveling en gezellige mensen om je heen + leuke uitjes.

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

High school jaar NZ

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

20. - Laatste blog!

02 Juni 2012

-

06 Mei 2012

19.

30 Maart 2012

18.

16 Februari 2012

17.
Marleen

Hoi Iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk al weten, ga ik komend jaar (2011-2012) een High School jaar volgen in Nieuw-Zeeland. In deze weblog zal ik proberen op een voor jullie boeiende manier mijn belevenissen down under te beschrijven. Ik hoop dat jullie het leuk vinden! Groetjes, Marleen

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 45737

Voorgaande reizen:

26 Juli 2011 - 24 Juli 2012

High school jaar NZ

Landen bezocht: