9. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu 9. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu

9.

Door: Marleen Tensen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

26 September 2011 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hoihoi!

Weer hoog tijd voor m’n wekelijkse update! Het is hier al bijna weer maandag (nu 23.40), ga t ben ik bang niet redden om m’n blog voor maandag te posten, maar gelukkig hebben we tijdsverschil, dus ben ik in NL nog gewoon op tijd met m’n verhaal. (:
En ik zal jullie nu alvast waarschuwen: Dit wordt weer een lange blog, heb nl. weer een hele drukke week gehad!

Maandag heb ik op school m’n Foods examen terug gekregen. Het is alleen niet een NCEA (officieel, blablabla) examen, dus wordt het niet echt beoordeeld, maar ik had +/- een 80%, wat boven gemiddeld was. (: Maar volgens mij heeft de lerares me wel een beetje soepel beoordeeld, omdat ik nieuw ben, en omdat ze me mag xD maarja, ik heb er geen problemen mee!
Ook had ik op maandag een soort so voor classics. Niemand nam t echt serieus, en de meesten hadden niet geleerd, maar ik wel, goed he?! Okee, voordat jullie gaan denken dat ik opeens een topstudente ben geworden, ik heb het “geleerd” tijdens geschiedenis, wat ik een paar uur eerder had. Het ging over vazen (jeweetwel, die griekse, met inscripties en tekeningen enzo erin gegraveerd). We moesten er 9 kunnen herkennen, en daarna het hele proces van het vaasmaken uitleggen, en verschillende technieken enzo, nja, het stelde niet zo veel voor.. Al zal ik ook niet alles volledig goed hebben, ik ga ervan uit dat ik iig een voldoende heb. Maar ik zal t laten weten als ik m’n cijfer terugheb!
En die dag was ook m’n eerste Touch Rugby training! Ik ben natuurlijk een absolute beginner, maar dat was gelukkig niet erg, want er waren 2 andere uitwisselingsstudenten die t ook niet konden. Maar het was best raar, want de trainingen zijn tijdens lunchtime, en heel veel mensen, vooral meiden, hadden niet de moeite genomen zich om te kleden. Dat betekent dat ze in hun uniform, incl. rok, aan het sporten waren. De training was nou niet bepaald intensief, maar mss gaat dat nog komen, als ik wat beter ben en beter weet wat ik moet doen.
De regels zijn trouwens niet echt ingewikkeld, nja, eigenlijk heel makkelijk. De uitvoer is wat lastiger, maar ik heb niet het gevoel dat het echt ingewikkeld is, moet het alleen even onder de knie krijgen. En het niveau is natuurlijk ook niet heel hoog.

Dinsdag had ik weer saxofoonles. Dat gaat steeds beter, en is nog steeds heel leuk! M’n leraar is ook erg aardig en goed, dus das mooi (:
En na school m’n eerste Touch wedstrijd! We spelen in een mixteam, en de coach heeft iedereen laten spelen. De wedstrijdjes duren maar 40 minuten, dus dat is nogal kort. Er werd om de paar minuten gewisseld, dus iedereen stond vaak kort in het veld, en kort eruit. Ik had niet echt het gevoel dat ik heel nuttig was in het veld, maar probeerde maar zo goed mogelijk mee te doen. En aan het eind kreeg ik van best wel wat mensen complimenten dat ik voor een eerste keer heel goed gespeeld had :D

Woensdag was op school niks bijzonders volgens mij. Een paar meiden van school hadden gevraagd of ik in hun team wilde voor een cultuurquiz, op woe. middag. Ik probeer hier in NZ zoveel mogelijk te doen, en zonder op m’n vooroordelen te vertrouwen overal positief tegen aan te kijken (pff, wat klinkt dat ehm.. moralistisch?), en dat is eigenlijk heel prettig, goede manier om vrienden te maken, of in ieder geval geen vijanden xD, en ook een manier om veel leuke dingen mee te maken. Nja, een cultuurquiz klinkt natuurlijk niet echt spectaculair, maarja, ik heb mezelf beloofd zoveel mogelijk mee te doen aan alles, dus ik ben gegaan. En nee, het was niet spectaculair, maar het was wel heel gezellig (: Er werden 60 vragen gesteld, over Japan, China, Spanje, Portugal, Frankrijk en Duitsland, sommige waren best makkelijk, maar de meeste waren vrij lastig. Maar ons team heeft gewonnen! :D We kregen een picknickmand met allemaal snacks uit verschillende landen, zag er leuk uit (en smaakte ook goed ;)).

Donderdag begon de volleybal training op school, eindelijk! :D Had er veel zin in om eindelijk weer te volleyballen. Maar helaas, het niveau is echt bagger. Het is vergelijkbaar met volleybal met gym op het Stedelijk. Ik had niet echt heel hoog niveau verwacht ofzo, maar t was nog slechter dan ik had verwacht. Helaas. Maar ik ga er wel mee door, want het is wel gezellig, en tja, toch beter dan niks.. Maar het net hangt zo’n 20 cm. te laag, de ballen zijn echt keihard, en de vloer is spekglad. Vrijdag na school zou de eerste wedstrijd zijn, maar toen was ook de basketball prijsuitreiking, waar heel veel mensen naartoe moesten, dus nu is volgende week vrijdag de eerste wedstrijd. Nja, jammer, dan maar wachten tot in februari volleybal weer begint bij de verenigingen, en hopen dat dat wat meer voorstelt.

Vrijdagochtend heb ik met Aline en Meike geskyped, en het was best grappig, want na een tijdje wilde ik “of zoiets” zeggen. Het kwam eruit als: “or something like that”. Toen ik mezelf wilde verbeteren werd het: “of iets like tha…” en pas de derde keer kreeg ik het voor elkaar om “of zoiets” te zeggen. Ben toch wel een beetje aan het verengelsen! Ook heb ik in een mailtje naar Aline al een d/t fout gemaakt, wat ik normaal nooit, maar dan ook echt nooit, doe. Diepe schaamte toen ze me daarop wees!

Zaterdag heb ik voor de eerste keer opgepast bij Emelie! Alles is goed gegaan, het is echt een heel lief en schattig meisje, en ook d’r moeder is erg aardig, en heel erg blij met me(: Lekker om wat te verdienen op een leuke manier, en ik ben ingehuurd voor elke zaterdag middag een paar uurtjes, dus dat is fijn (:
Na het oppassen heeft Gunn (de moeder) me afgezet in het Octagon, waar ik met Anna en Katharina had afgesproken. We gingen namelijk naar een Rugby wedstrijd! Engeland speelde tegen Roemenie, en heeft dik gewonnen (67-3). Roemenie was echt geen partij voor Engeland. Maar iedereen wist ook al van te voren dat Engeland zou gaan winnen. Het maakte alleen helemaal niks uit dat het geen ‘goede’ wedstrijd was. Het was zo leuk om mee te maken! De sfeer in het stadium was zo goed en vrolijk en enthousiast en uitbundig, heel erg leuk om tussen te zitten! We hebben heel veel gejuicht, lawaai gemaakt en gewaved. En als t goed ging, ging de wave soms wel 4 rondjes door t hele stadium xD Als openingsact kwam er een maori t veld op en deed een soort maori dans achtig iets (nee, geen haka, ik weet niet wat t wel was) Ik zal er een foto van uploaden! En tijdens de tweede helft kwam er een streaker het veld op rennen, was zo grappig om mee te maken. 3 beveiligers probeerden hem te pakken te krijgen, en het duurde echt een paar minuten, zag er echt idioot uit xD. Na de wedstrijd zijn we naar het Octagon gelopen, en daar wilden we eigenlijk even naar een cafeetje gaan om wat te drinken, maar hier is de alcoholgrens 18 jaar, en zij zijn allebei nog geen 18. Alle terrassen waren afgezet, en er werd heel streng op ID’s gecontroleerd, dus dat ging m helaas niet worden. Na even rondgelopen te hebben hebben we maar de bus naar huis gepakt, en toen bleven ze bij mij slapen(:. Was erg gezellig, hebben een halve film gekeken, en lekker gekletst, en toch ook nog redelijk wat geslapen.
Ik zal wat foto’s van de wedstrijd uploaden, al is t allemaal niet zo heel duidelijk denk ik. Ook zal ik een nogal oncharmante foto van mezelf uploaden. Katharina heeft leukere foto’s, maar die heb ik helaas nog niet gekregen :(…

Nadat zij vanochtend/vanmiddag allebei weg waren, ging ik naar het Octagon, waar ik met Youri had afgesproken om naar de bios te gaan. Vanochtend was het heel mooi weer, dus ik dacht, laat ik maar naar het Octagon lopen! Duurt zo’n 55 minuten, dus best wel een tijdje. Ik in m’n zomerjas de deur uit, en natuurlijk gaat het 2 minuten later regenen/hagelen, top! Het weer is hier echt heel wisselvallig, kan van het ene op het andere moment totaal omslaan. We hebben de film Hanna gezien, was een erg goede film! Zoals jullie mss wel weten hou ik heel veel van films kijken / naar de bios gaan, dus was heel leuk om te doen (: Daarna hebben we nog even gezellig koffie gedronken, en toen heb ik de bus naar huis gepakt (het hagelde nu echt heel hard, en ik moest ook op tijd thuis zijn voor t eten, dus was maar niet gaan lopen).

Nja, dat was m’n week wel, dan verder nog een paar dingen:

Over 2 weken heb ik 2 weken term3 vakantie, en dan komt Esther voor 8 dagen naar Dunedin. Zij doet ook via mijn organisatie een High School jaar in NZ, en ze woont nu in Tauranga, op het Noordereiland. We kennen elkaar eigenlijk alleen maar van het vliegtuig, maar dat was heel gezellig, en toen hadden we t er al over gehad dat t leuk zou zijn om bij elkaar langs te gaan, en elkaars steden enzo te zien. We hebben er allebei heel veel zin in, en ik denk dat t heel gezellig gaat worden! En dan in de zomervakantie, nadat ik met T&A&K&M op vakantie door NZ ben geweest, word ik afgezet bij Esther, en blijf ik voor 8 dagen bij haar. Superleuk dus! Kijk er heel erg naar uit!

Ook een grappig feitje over NZ: Kiwi’s (NZers) eten kiwi’s (het fruit) zonder de kiwi te schillen. Dat klinkt heel erg ehm,, nja, niet lekker, maar vorige week dacht ik, nja, laat ik t maar gewoon proberen. En t smaakt erg goed! En t is ook nog eens makkelijk, omdat je m gewoon uit de hand kan eten, dus je hoeft niks te schillen of uit te lepelen ofzo. Nu eet ik dus al m’n kiwi’s met de schil er nog aan xD

En een handig feitje: Sinds vandaag is hier de zomertijd ingegaan. Dat betekent dat de klok een uur vooruit is gegaan, en het tijdverschil dus vergroot is! In Nieuw Zeeland is het nu niet 10 uur later dan in NL, maar 11 uur. En dan als bij jullie over een maandje de wintertijd ingaat, en jullie klok een uur terug, wordt het verschil nog groter, en hebben we 12 uur tijdverschil!

En dan ten slotte nog een aanrader. Op dit moment is op de radio nl. het nummer “don’t forget your roots” van six60 te horen. Dat is een NZse band, uit Dunedin, die erg populair is hier. Ik vind t een heel relaxt nummer, dus als je zin hebt, zoek t even op op youtube!

Verder wil ik ook iedereen even bedanken voor alle kaartjes, mails en reacties, dat is echt heel leuk om te krijgen/lezen!

Nu is het 0.58, heb er dus 78 minuten over gedaan om m’n blog te schrijven.. pfff, wist niet dat ik er zó lang over deed… (nja, dan begrijpen jullie wel weer hoe veel tijd het innemend om zo’n verhaaltje te schrijven..)
Ik zal zo een paar foto’s uploaden, en dan moet ik eigenlijk nog wat doen voor Frans… Maar eigenlijk wil ik ook wel slapen nu, dus moet nog maar even bekijken of ik dat ook echt ga doen.. Mss maar gewoon m’n wekker vroeg zetten voor morgen..
Ook heb ik nu nog 4 mailtjes die ik moet beantwoorden, maar daar ga ik proberen morgen tijd voor te maken. Sorry dus als je even moet wachten, maar voel je niet beledigd of genegeerd, ik heb het gewoon druk, en nu toch ook wel slaap nodig…

Xx. en tot volgende week!

  • 25 September 2011 - 12:19

    Emma:

    Haha die kiwi's!! En wat maf van de zomertijd zeg. Er is weer een pakketje onderweg, met goede priorityzegels+intern. zegels combinatie dit keer, dus hopelijk komt ie sneller aan. Als je thuis komt moet je hier maar eens met het blazersorkest Boumans meedoen :D

  • 25 September 2011 - 19:22

    Aline:

    Wat een heerlijk lang en gezellig verhaal. Je hebt t weer mooi en aanschouwelijk beschreven allemaal. En wat fijn om te lezen dat je daar zo gezond fruit eet. Dat is een verbetering mey thuis vergeleken :), maar uh, was je zo´n kiwischil dan voor je m eet? Lijkt me dat in zo´n harige huid de nodige vuiligheid en bacterien te vinden zijn...
    Heb don´t forget your roots nog niet beluisterd, maar zal t gauw eens doen.
    xxx

  • 25 September 2011 - 20:56

    Marlies:

    Wat een drukke weken heb jij! :O Ik ga ook maar eens kiwi's met schil proberen, klinkt niet eens zo heel vies! :P helaas heb ik hier in frankrijk nog 0 kiwi's gezien, maar wie weet morgen in Parijs...

  • 25 September 2011 - 21:11

    Lindy:

    Ha Marleen, wat een geweldige verhalen en mooie foto's! En wat een gave allstars! Heel veel plezier nog, maar zo te lezen lukt dat je erg goed :D

  • 26 September 2011 - 11:31

    Wilma (en Roel):

    Ha die Marleen,

    Leuk verslag weer, hoor!
    Was ik net van plan om ook eens een kiwi met schil te gaan eten, las ik de reactie van je moeder: dat het best wel vies en onhygiënisch is, met al die haren. Nu heb ik er niet zo'n zin meer in.
    Ik keek nog of je een foto van de streaker had geplaatst, dat leek me wel grappig. Niet gemaakt??
    Ik vind jou wel heel sportief: al die sporten waar je aan meedoet. Dan dat fietsen tegen die helling op elke dag en ook nog es helemaal lopen naar het Octagon..... goed hoor!!

    Blijf genieten.... ik blijf genieten van je verhalen!

    groetjes,
    Wilma

  • 26 September 2011 - 12:14

    Anna:

    Haha kiwi's met schil! Is dat niet heel harig? Toch eens proberen.
    Kan je ook video's uploaden? Zou je wel een saxofoon willen horen spelen! Je habt het idd echt druk zeg, ken je nu al bijna de hele school;p er is een kaartje onderweg! Xxx

  • 27 September 2011 - 18:51

    Linda:

    Hoi Marleen,

    Wat een gezellige verslagen heb je weer geschreven. Ik heb er deze keer drie achter elkaar gelezen.
    Je beleeft ontzettend veel leuke dingen, zeg! Ik krijg een goed beeld van je dagelijkse leventje in NZ. Het lijkt me één groot avontuur.
    Leuk dat je een oppaskindje hebt. Je zult zien dat ze snel aan je gehecht is en omgekeerd net zo. Zelf pas ik nu een jaar lang op een jongetje, die inmiddels bijna twee is. Het is vooral erg leuk als ze op deze leeftijd gaan praten. Geniet er maar fijn van.
    Groetjes van Linda

  • 27 September 2011 - 20:02

    Jeroen:

    Hey Sunshine!!

    Ik ben weer lekker aan het genieten van je boek in wording... ;-) Ben de laatste tijd druk geweest dus helaas niet zo veel tijd gehad om met je te chatten :-( Maar het lezen van de laatste 2 blogs maken, voor mij althans, alles weer goed. Fijn om te lezen dat je meer en meer een kiwi aan het worden bent.... je weet wel...die soort met dat gouden hart ;-) Zolang je maar niet te harig van buiten wordt komt het helemaal goed!
    Moet je met touch rugby ook de bal tussen de palen schieten? of zit dat anders in elkaar? En hoe lang duurt een match? En met volleybal ga jij ze natuurlijk ff op niveau brengen...gewoon een paar trainingen overnemen...de puntjes op de ''i'' zetten...en voila...een leuk draaiend team ;-) Jammer trouwens dat de chattijden aan het afnemen zijn....moet je in een korter tijdsbestek met jan en alleman je praatje houden :-( ..... maar ach.... dat komt ook wel weer goed! Nou...lot's of fun over there! Enjoy your stay and speak to you soon!

    xx

  • 28 September 2011 - 10:54

    Eefke:

    He Marleen,
    dankjewel weer voor je uitgebreide verslag, je hebt wel eer van het lange typen hoor, erg leuk om te lezen! Nuttige dingen leer je daar ook zeg :) Griekse vazen herkennen, ja je weet natuurlijk maar nooit wanneer je daarmee kunt scoren he?
    Veel plezier met alles wat je doet en leuk dat je zo lang met Esther hebt afgesproken al. Dat lijkt me echt iets om naar uit te kijken voor je.
    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

High school jaar NZ

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

20. - Laatste blog!

02 Juni 2012

-

06 Mei 2012

19.

30 Maart 2012

18.

16 Februari 2012

17.
Marleen

Hoi Iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk al weten, ga ik komend jaar (2011-2012) een High School jaar volgen in Nieuw-Zeeland. In deze weblog zal ik proberen op een voor jullie boeiende manier mijn belevenissen down under te beschrijven. Ik hoop dat jullie het leuk vinden! Groetjes, Marleen

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 45739

Voorgaande reizen:

26 Juli 2011 - 24 Juli 2012

High school jaar NZ

Landen bezocht: