7. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu 7. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu

7.

Door: Marleen Tensen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

12 September 2011 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hoihoi!

Tijd voor weer een nieuw verslag…

Maandag was ik lekker vrij. Heb eigenlijk een hele relaxte dag gehad, niet zo veel uitgevoerd. Ben nog naar het Octagon geweest, waar ik naar de kapper ben gegaan en nieuwe schoenen heb gekocht (foto bijgevoegd, maar niet zo heel bijzonder..). Ik heb niks bijzonders met mijn haar gedaan ofzo, maar moest gewoon even bijgewerkt worden:p

Dinsdag ochtend moest ik helaas nog naar school voor mijn geschiedenis examen. Toen ik het lokaal binnen kwam zei de leraar al dat ik waarschijnlijk een not achieved zou halen, maar dat dat niet uitmaakte, en dat ik maar gewoon m’n best moest doen. (niet op een onaardige manier, meer geruststellend). Ik zei dat ik inderdaad zeker wist dat ik zou falen, maarja, daar had ik me al bij neergelegd. Het maakt ze op school niet zo heel erg uit als ik nu een NA (not achieved) haal, ze willen gewoon dat ik het probeer en m’n best doe. De toets bestond uit 4 onderdelen. 2 onderdelen gingen over een aantal bronnen. Er werden gewoon vragen over gesteld, en ik heb het gevoel dat ik wel zinnige dingen heb opgeschreven. Ik wist zelf niks over het onderwerp, maar het voelde niet alsof ik dat echt nodig had bij deze opdrachten. Ik moet het maar even afwachten, maar het zou mooi zijn als ik wat goed heb gedaan hierbij. De andere 2 onderdelen waren essays. Deze heb ik maar helemaal overgeslagen, want om een essay te kunnen schrijven moet je natuurlijk wel wat weten over het onderwerp. Ik ben dus sowieso not achieved, maar als ik mijn eerste 2 onderdelen redelijk heb gemaakt vind ik het goed :)
O trouwens, op school kan je voor je toetsen vier ‘cijfers’ halen. Het laagste, een onvoldoende, is ‘not achieved’ (na), daarna komt een voldoende, ‘achieved’ (a), dan een goed, ‘merit’ (m), en het beste is een uitstekend, ‘excellent’ (e). Je kan dus een stuk minder cijfers halen dan in NL, maar het is volgens mij wel vrij lastig om een e te halen.

Na de toets, die 3 uur duurde, moest ik nog een uur wachten, en toen vertrokken we met 20 internationals naar de Lake Ohau Lodge, voor onze skitrip! Natuurlijk gaat er altijd wel iets fout bij zo’n reis, zo ook nu. Een meisje, Marina, was er niet toen we wilden vertrekken. Uiteindelijk bleek dat ze gewoon in haar les zat, en dacht dat de skitrip op vrijdag zou zijn! Wij zijn toen vertrokken, en hebben uiteindelijk in een klein gat op haar gewacht. Zij was snel naar huis gegaan, waar ze in 10 minuten haar tas heeft gepakt, en daarna werd ze door Cathi, de international dean, naar ons toe gebracht. Daarna zijn we met z’n allen naar de lodge gegaan, waar we rond 18.00 aankwamen. Op weg naar de lodge veranderde het landschap steeds meer van heuvels naar bergen. De lodge was heel mooi gelegen, tussen de bergen en aan een helderblauw meer :). Nadat we onze kamers een beetje hadden ingericht hadden we avondeten. Ik had er niet zoveel van verwacht, had een soort kampmaaltijd idee in m’n hoofd, maar het eten was echt heel goed! Gewoon een lekkere gezonde maaltijd, met daarna een lekker toetje :). Na het eten zijn we wat gaan lopen buiten, en hebben we even aan het meer gestaan. De rest van de avond hebben we op de kamers gezeten, met alle Europeanen bij elkaar. Dit betekende: 1 Oostenrijkse (Anna), 6 Duitsers, en ik als NLse. En tja, in zo’n gezelschap ben ik dus de enige niet Duits sprekende persoon. Anna en Katharina, met wie ik goed bevriend ben, en waarmee ik op de kamer lag, spreken normaal gesproken Engels met elkaar. Alle andere Duitsers spreken altijd Duits met elkaar. En tja, dan gaan Anna en Katharina ook maar over in het Duits. Ik vond het eigenlijk niet zo erg om gewoon naar ze te luisteren. Vond het eigenlijk vooral leuk om te merken dat ik het grotendeels wel kon volgen. Ik zei alleen zelf niet zo heel veel, en als ik iets zei was het in het Engels. Maar de tweede avond zei ik voor de grap iets in het Duits, en toen was Malte, een Duitse jongen, helemaal in shock:p Hij was helemaal verbaasd dat ik Duits sprak (en de rest eigenlijk ook), omdat ik had gezegd dat ik het alleen kon verstaan, maar niet kon spreken. De rest van die avond heb ik toen geprobeerd zo veel mogelijk Duits te praten, wat eigenlijk best goed ging :).
Ik vertel m’n verhaal trouwens niet helemaal chronologisch, want ik weet niet precies wat nou wanneer gebeurde, maar dat doet er niet echt toe lijkt me…

Op woensdag zijn we na het ontbijt met de bus de berg opgegaan naar het skigebied. Toen iedereen ski’s en goede skikleren had, gingen we de piste op. Eerst hadden we een uur skiles, en daarna konden we de rest van de dag gewoon onze eigen gang gaan. Omdat ik een keer eerder een week heb geskied, werd ik met 3 anderen in de intermediate groep geplaatst. Ik merkte wel dat ik vorig jaar goed les heb gehad in Zwitserland en van de familie Blankesteijn, want ik was de enige in die groep die (zo goed als) parallel kon skien, goede bochten kon maken, etc. De anderen waren dus niet erg goed, maarja, dat maakte niet uit, ik vond het zo leuk om weer te skien! Het weer was heel mooi, erg zonnig, maar de sneeuw was vrij slecht. Het is hier al lente, en over 3 weken sluit de piste al. We zaten dus erg laat in het seizoen daar. De sneeuw was of heel zacht, of heel ijzig. Vooral veel ijs. Het is een vrij klein skigebied. Er waren maar 3 liften. Een band, een paddestoeltjeslift, en een stoeltjeslift omhoog. Aan het eind van het uur zijn we omhoog gegaan, en hadden we de makkelijke weg naar beneden genomen. Die was heel prima te doen. Toen we beneden waren was het uur afgelopen, en hadden we de dag voor onszelf. De andere Europeanen waren aan het snowboarden, en allemaal beginnners, dus daar kon ik niet mee naar boven. Anna en Katharina zaten met z’n 2en in de advanced groep, en die hadden een uur later les dan ik. Toen dacht ik, nja, ik weet de makkelijke weg, laat ik die maar een paar keer in m’n eentje afgaan. Maarja, je kent me, mijn richtingsgevoel / wegenkennis is niet echt om over naar huis te schrijven, dus ik ben er in geslaagd, zelfs in zo’n klein skigebied, waar er maar 4 wegen naar beneden zijn, de verkeerde weg te kiezen. Uiteindelijk kwam ik uit bij een weg naar beneden, vol hobbels. Ik ben nou niet echt goed genoeg om daar soepeltjes doorheen te skien, dus ik ben er maar gewoon zijwaarts afgegleden (nee, ik ken geen skitermen). Dat koste me al genoeg moeite, en het moet er nogal stom/lachwekkend uitgezien hebben.. Nja, toen ik dat overleefd had leek het me niet zo’n goed idee om weer in m’n eentje naar boven te gaan, dus toen heb ik maar bij de lift gewacht tot Anna en Katharina daar langs zouden komen. Dat duurde gelukkig niet zo lang, dus na een paar minuutjes kon ik met hun weer naar boven. Toen ik ze vertelde over mijn avontuur, bleek dat zij in hun les over de hobbels waren gegaan. Het was dus blijkbaar mogelijk om daar op een normale manier doorheen te skien! Mijn doel voor de skitrip was besloten… Met z’n drieën zijn we de rest van de dag gaan skien, en ook zo’n 4/5 keer door de hobbels. Ik besloot er niet meer doorheen te sliden, maar te proberen er goed doorheen te skien. En ja, ik ben veel gevallen. Ben die dag meer gevallen dan vorig jaar in een hele week… Maar elke poging ging een beetje beter. Ik probeerde te leren door naar de andere 2 te kijken, en probeerde zo goed mogelijk aan m’n techniek te denken als ik weer door de hobbels stuntelde. En uiteindelijk, bij de allerlaatste afdaling van de dag, is het me gelukt om door de hobbels te skien, zonder te vallen! :D Het zal er vast niet heel charmant uit hebben gezien, maar het was me gelukt! En toen was ik toch ook wel trots op mezelf:). Helaas viel ik een halve minuut na de hobbels wel, ik was m’n concentratie nogal verloren, en keek achterom naar Katharina, terwijl ik nog steeds vrij stijl naar beneden skiede.. Niet zo’n goed plan, maar het maakte me helemaal niks uit, was zoo blij met m’n prestatie! :D Toen was het tijd om terug te gaan naar de Lodge, en daar hebben we weer een gezellige avond gehad.

Donderdag gingen we weer naar het skigebied. Vandaag was het weer helaas erg slecht. Het sneeuwde en waaide heel hard. ’s Ochtends voor mijn les begon ben ik 1x met A&K naar boven gegaan, en het was daar al helemaal erg.. Toen beneden begon m’n les, en m’n groep was blijkbaar uitgebreid naar 8 personen. Tja, dat werkte niet echt, want een aantal konden echt nauwelijks skien, en het kost gewoon meer tijd als je met meer mensen bent. Maar we hadden wel goede oefeningen, dus heb daar maar zoveel mogelijk m’n best op gedaan.

Na de les gingen we de kantine in, we waren allemaal helemaal doorweekt van het weer… Uiteindelijk sloot zelfs de stoeltjeslift voor een tijdje, i.v.m. de harde wind . Na een tijdje binnen te hebben gezeten ging ik maar weer naar buiten, om vanaf de lopende band piste maar wat naar beneden te gaan, maar dat is echt een kinderpiste, dus om daar normaal naar beneden te skien is nogal saai. Dat betekende dat we maar gewoon achteruit naar beneden gingen skien. Dat ging eigenlijk best goed, wat ik niet had verwacht:p Maar na 3 keer had ik dat wel weer gezien, en ben ik weer naar binnen gegaan. Ik was minder dan 10 minuten buiten geweest, maar was weer helemaal doorweekt. Toen ging de stoeltjeslift gelukkig weer open, en konden we weer wat beter skien. De sneeuw was niet meer ijzig, omdat het de hele dag had gesneeuwd. Het was wel erg zacht, maar ik vond t wel fijner dan de dag ervoor. Alleen jammer dat het zo moeilijk was om goed te zien… Uiteindelijk zijn we die dag eerder terug gegaan dan de dag ervoor, omdat bijna niemand meer aan het skien was vanwege het weer. De meesten zaten vrijwel de hele dag binnen. Ik ben trouwens niet gevallen die dag:)
Ook donderdag avond was het heel gezellig. Ik heb de hele avond lekker bij de haard gezeten, en opeens ook goed contact gehad met een aantal Aziaten! (En ja, dat is vrij bijzonder, ze zitten altijd bij elkaar, ook in de pauzes, en mengen helemaal niet met anderen, ook niet met NZers.)

Vrijdag hebben we onze spullen gepakt, en daarna gingen we op weg naar Mt. Cook. Helaas konden we de berg niet zien, omdat het te bewolkt/mistig was, maar de andere bergen waren ook mooi:) We hebben daar een korte mooie wandeling gemaakt, en daarna gingen we jammergenoeg weer op weg naar school. Om 18.30 kwamen we daar aan, en ik werd opgehaald door Simone :)
Toen vrijdagavond begon de Rugby World Cup! Rugby is hier dé nationale sport, vergelijkbaar met voetbal in Nederland. De World cup wordt dit jaar in NZ gehouden, dus er is erg veel aandacht voor. De opening was leuk om te zien. Er was een hele show van gemaakt, met een verhaal over de geschiedenis van NZ, en nog wel meer, erin. Ook vuurwerk in Auckland. En toen begon de eerste wedstrijd! De All Blacks (het NZ’se team) tegen Tonga. Het was de eerste Rugby wedstrijd in m’n leven die ik heb gezien, en ik vond het eigenlijk vooral heel grappig. Best wel leuke sport, en lijkt me leuk om te gaan proberen op school :)

Zaterdag heb ik helemaal niks gedaan, gewoon lekker relaxed dagje thuis, wat ik ook wel kon gebruiken na zo’n drukke week…
Vandaag ben ik met Simone meegeweest naar een vriendin van haar. Zij woont vlakbij de Moeraki Boulders, een natuurverschijnsel bij de zee (http://en.wikipedia.org/wiki/Moeraki_Boulders).
We hebben daar lekker gelunched met een groentesoepje, en ze heeft een heel leuk meisje van bijna 2. Ook zij komt uit Duitsland, dus zij en Simone hebben vooral Duits gepraat (wat ik geen probleem vind). Toen we naar de Boulders gingen, was het helaas vloed. Ik heb ze dus wel een soort van gezien, maar niet heel goed, omdat ze omgeven waren door water. Normaal kan je er echt naartoe lopen, maar dat kon nu dus ook niet.. Misschien gaan we nog een keer daarheen, en hopelijk is het dan geen vloed. Daarna thuis heb ik leren houthakken voor het haardvuur. En tja, dat is niet heel moeilijk, maar wel grappig om te doen. Carmen had op een marktje voor $0,25 Harry Potter 1 op videoband gekocht, en ze hadden allebei deel 1 nog nooit gezien, dus ’s avonds heb ik samen met de meiden HP gekeken :)

Pfff, dit is wel een erg lang verhaal geworden zeg, ik hoop maar dat het voor jullie nog interessant is om te lezen.. Feedback is altijd welkom! Of als jullie graag iets willen weten, vraag het maar gewoon, en dan zal ik kijken of ik het in m’n volgende blog kan verwerken.

Tot volgende week!
Xx.

  • 11 September 2011 - 12:50

    Carolien:

    aaaah like the picturesss!! klinkt goed leenie, spreek je snel xxxx

  • 11 September 2011 - 12:57

    Elisah:

    Hee Marleen!
    Klinkt echt super gaaf allemaal! Leuk dat je met al die internationale mensen contact hebt. Ik wil jou best wel een keer duits horen praten! :P

    K ben nu studieontwijkend gedrag aan t vertonen. Even fb en mail checken en jouw verslag lezen natuurlijk!! K moet voor morgen nog 100 bladzijdes in t engels lezen en t schiet maar niet op...

    De foto's zijn echt heel leuk. t ziet er echt vakantieachtig uit!!
    Heb je binnenkort eigenlijk nog meer toetsen? Hoe zit dat daar eigenlijk, heb je ook toetsweken? Heel veel succes met alles en veel plezier!!
    Liefs, Elisah

  • 11 September 2011 - 13:08

    Theo:

    He Marleen,
    Ein richtig toller geschichte. Ganz super zu lezen. Und Deutsch ist eigentlich ganz einfach, nie? Ich bin stoltz auf dich das Du dat auch ein bischen kann!
    PS Aline had op een of andere manier ook al foto's van je skitrip gevonden op Facebook, waarcshijnlijk gemaakt door een van je aziatische klasgenoten. Zag er ook leuk en gezellig uit!
    Ik heb meteen maar een accountje aangemaakt op facebook :-)

  • 11 September 2011 - 13:29

    Emma:

    haha, er staat bij de tijd wanneer deze blog geschreven is "over negen uur". Maar, leuk, dat skieen. Als je je blogs zo leest lijkt het haast meer een wintersportvakantie verslag ;) Hoe is het nu in je gastgezin?

  • 11 September 2011 - 13:40

    Esme:

    Hi Marleen!!! Haha volgens mij is je vaste dag om een berichtje voor je site te schrijven op zondag . Dat zegt iets over je drukke agenda als je dat al zo moet inplannen . Wat zien die foto 's er fanastisch uit!!!!!
    Ben helemaal jaloers!!! Ik wil ook een jaar uitwisselingsstudent zijn in nieuw Zeeland!!
    En zo leuk dat ik nu je leven een beetje kan volgen. Ik weet nu veel meer van je dan normaal. Leuk hoor! Kan je dat ook niet volhouden als je volgend jaar gaat studeren ? Lijkt me grappig haha. Wel gezellig zo.

    Weer heel veel plezier gewenst met alles komende tijd!!
    Liefs Esme

  • 11 September 2011 - 14:05

    Renske:

    Hai Marleen,

    heerlijk om je verslagen te lezen, dat uitgebreide is alleen maar leuk. Er klinkt lekker 'jouw' stijl doorheen, waardoor het net lijkt of je aan het vertellen bent ;-) Vooral zo doorgaan dus!
    De mini's van de eerste groep vragen elke week weer naar je en waar je bent.. Je wordt dus niet alleen door ons gemist :D
    Wacht weer rustig op je volgende verhaal!
    liefs, Rens

  • 11 September 2011 - 17:02

    Wilma (en Roel):

    Wat een lekker skiweekje zeg! Ik krijg wel heimwee hoor, als ik lees over Mount Cook en de Moerakiboulders. Wij hebben toen een helicoptervlucht gemaakt boven o.a. Mount Cook, dat was echt geweldig! Jij komt er vast een andere keer nòg wel eens, met mooier weer. Echt een aanrader!
    We hebben foto's dat Roel boven op zo'n grote boulder geklommen is. Je kunt er dus inderdaad naar toe lopen.
    Leuk dat je al zoveel contacten hebt met allerlei mensen!

    groetjes,
    Wilma en Roel


  • 11 September 2011 - 17:51

    Eefke:

    Hai Marleen,
    he he, nu weer even tijd voor jou maken hoor! Deze week veel gebeld, ge-sms't (hoe schrijf je dat eigenlijk...) en gemaild met Carolien. Wat schrijf je een leuke lange verhalen, we kunnen ons hier helemaal inleven zo! Die chucks vind ik wel gaaf, hoor. Goed om te lezen, dat de school lekker gaat en dat je vrienden krijgt met wie je leuke dingen onderneemt. Stoer hoor, hoe je doorzet met skieen en fijn dat je daar zo'n plezier in had. Ik vind je heel dapper en goed bezig, zoals je het NZ-leven tegemoet treedt. En dat sportieve past natuurlijk helemaal bij jou, naast alle contacten die je al gemaakt hebt. Ga zo door, lieve Marleen, dan komt het dit jaar helemaal goed met jou.
    hartelijke groeten!

  • 11 September 2011 - 20:24

    Aline:

    Heey, wat gezellig weer een blog uit NZ!!! Als je niet oppast raken we allemaal verslaafd aan je wekelijkse zondagsverhaal. Iedereen rekent er al op... :)
    Ook ik vind je chucks erg leuk! Niks erg dat het al weer all stars zijn. Leuk is leuk. En je verhaal over die moelijke bobbels vond ik ook erg leuk. Ik kan me precies zoiets herinneren van mezelf toen ik dat jaar in Zwitserland was en ook alleen aan t skien; per ongeluk een te moeilijke afdaling gekozen, maar geen weg meer terug, dus met het angstzweet, glijdend. rollend, vallend, ski´s verliezend naar beneden gekomen... :).
    Zal wel ff omschakelen zijn om nu weer ´gewoon´ naar school te moeten. Nou ja, dan komen er vast weer heel veel andere leuke activiteiten.
    Tot gauw, liefs
    Aline

  • 12 September 2011 - 08:05

    Marijke:

    Hee Leentje,

    Wat klinkt het weer gaaf allemaal! Heb wel één vraag: wat is er mis met het eten tijdens kamp??? :P

    Ik zie niet zo heel veel sneeuw op de foto's, maar wat ziet het er mooi uit daar!!

    xx

  • 12 September 2011 - 13:11

    Denise:

    Supergave foto's!
    Ik word helemaal jaloers als ik naar die sneeuw kijk en dan verhalen over het skien hoor! :P
    Ik heb niet zoveel tijd voor feedback, zit op school, maar ik spreek je vanavond! :D

    Xx

  • 15 September 2011 - 07:31

    Anna.:

    hi marleenn, leuke schoenen! natuurlijk zijn het wel de verwachtte gympen en geen stilettos ofzo.. helaas helaas:P
    die hobbels zijn inderdaad killing! in zwitserland hebben ze ook van die pistes met om de 50m opeens zo'n hobbelparcourtje en daar ben ik toen zooo vaak gevallen! die boulders zijn mooi zeg, ben je daar nog wel van onder de indruk nu heel nieuwzeeland zulke mooie natuur heeft?
    hoop dat je je test een beetje goed hebt gedaan! veel plezier nog deze week met taarten bakken enzo:D xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

High school jaar NZ

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

20. - Laatste blog!

02 Juni 2012

-

06 Mei 2012

19.

30 Maart 2012

18.

16 Februari 2012

17.
Marleen

Hoi Iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk al weten, ga ik komend jaar (2011-2012) een High School jaar volgen in Nieuw-Zeeland. In deze weblog zal ik proberen op een voor jullie boeiende manier mijn belevenissen down under te beschrijven. Ik hoop dat jullie het leuk vinden! Groetjes, Marleen

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 45739

Voorgaande reizen:

26 Juli 2011 - 24 Juli 2012

High school jaar NZ

Landen bezocht: