11. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu 11. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu

11.

Door: Marleen Tensen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

18 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hoihoi! (:

Deze blog heeft lang op zich moeten wachten, maar dan nu, om 1 uur ’s nachts, begin ik er eindelijk aan…

Ik moet heel hard nadenken over wat ik 2 weken geleden heb gedaan… Ik zal daar maar snel doorheen gaan, van vorige week zal t een stuk uitgebreider zijn!

Dinsdag, touch wedstrijd, natuurlijk verloren, daarna nog wat gedronken in de stad met Anna en Laura.

Woensdag had ik op school de hele dag een tods&toddlers course.. Was een soort van cursus over opvoeding en verzorging van baby’s tot kleuters/jonge kinderen. Het was wel ok, maar niet heel erg leerzaam.

Donderdag had ik weer volleyball practice, en dat was een ramp. Normaal tijdens training doen we eigenlijk niet zo veel, we spelen wat voor onszelf, maar we krijgen niet echt een training of oefeningen/aanwijzingen enzo. Dus ik dacht, laat ik aan de coach vragen of ie ook wat training kan gaan geven. Nja, dat ging ie dus doen, en ik had t beter niet kunnen vragen. Elke techniek die hij uitlegde aan de anderen, deed hij totaal fout.. Echt alles waarvan je normaal leert het níet te doen, vertelde hij dat we het wél moesten doen. Ik heb dus ook maar zo snel mogelijk tegen iedereen gezegd of ze alsjeblieft niet naar hem wilden luisteren, het was echt verschrikkelijk.. Maarja…

Vrijdag had ik m’n engels assignment in moeten leveren, maar die had ik niet gedaan. Gelukkig was precies tijdens Engels de blues assembly, dus toen ben ik daar maar naartoe gegaan xD Bij een blues assembly moet je niet denken aan een uurtje muziek ofzo, het is namelijk een prijsuitreiking. Y12’s en 13’s krijgen hun Awards, als ze die verdiend hebben. Die eind-van-het-jaar awards worden blues genoemd. Vraag me niet waarom, ik heb geen idee, en op school leek ook niemand het te weten. Het is volgens mij niet zo lastig om blues te halen. Je kan het halen op sport, cultureel of academisch gebied, en er waren echt vrij veel mensen die awards kregen. Na school ben ik naar de stad gegaan, waar ik met Youri had afgesproken om wat te drinken.

Toen op zaterdag kwam Esther aan! ’s Ochtends hebben Simone en ik haar eerst opgehaald van het vliegveld. Toen we thuis waren hebben we eerst even hier gezeten en uitgezocht wat we de rest van de week wilden doen, en daarna zijn we naar de stad gelopen. Ik heb haar het centrum een beetje laten zien, daarna zijn we langs m’n school gelopen, en toen terug naar huis. Dat duurde al met al best lang allemaal, want van huis naar de stad lopen duurt zo ongeveer een uur.. Na het avondeten zijn we weer naar de stad gegaan, en gingen we naar de bios. We hadden niet echt uitgezocht welke films er allemaal draaiden, dus zijn we maar gewoon naar een willekeurige film gegaan: Norwegian Wood. En pff, wat was dat een zwaar aparte film. We vonden er allebei eigenlijk vrij weinig aan, en zijn ook een half uur eerder weggegaan, zodat we niet op de bus zouden hoeven wachten. Waar we wel heel erg om hebben gelachen was de vrouw die voor ons zat. Bij elk klein geluidje wat we maakten (en we waren echt niet zwaar irritant bezig ofzo) keek ze chagrijnig om. Toen Esther uiteindelijk een zak m&m’s heel subtiel openscheurde, waarbij de helft van de m&m’s in d’r schoot viel, keek die vrouw ook weer geërgerd om, en kregen wij een halve (zo goed als geluidloze) lachbui, wat het humeur van de vrouw er niet echt op vooruit hielp.. En toen gingen we dus ook nog een half uur te vroeg weg.. Maarja, ze moet er maar mee leren leven..

Zondag heeft Simone ons naar een wandelpad in de buurt gebracht. Om 10 uur ’s ochtends stonden we aan het begin van het pad, en zijn we op weg gegaan. Het was echt een hele mooie wandeling, door heel veel verschillende soorten natuur, en het was echt super om te doen! We hadden ook heel lekker weer, dus dat kwam goed uit (: Tijdens de wandeling hebben we lekker onze tijd genomen, we hadden toch geen haast.. Uiteindelijk waren we om 6u terug bij de parkeerplaats, waar Simone ons weer kwam ophalen. Dat was dus echt wel een lange dag! Maar was echt een heel goed begin van de week, en we hebben allebei echt genoten. Na het eten zijn we naar Amelie gegaan. We hebben daar de hele avond spelletjes gespeeld (ook met Kieran, haar gastbroer), en ik heb ze ook gangsteren geleerd, wat echt wel een succes was (: Toen hebben we uiteindelijk maar besloten om daar te blijven slapen, maar Simone had het buitenlicht voor ons aan gelaten, dus moesten we om 3 uur ’s nachts toch nog maar even naar huis om dat uit te doen, en even tanden poetsen enzo.

Maandag was een lekkere relaxdag. Eerst lekker uitgeslapen, daarna lekker ontbeten met pannenkoeken, en toen weer naar huis gegaan. Esther speelt sopraan saxofoon, en die had ze meegenomen, dus we hebben best lang sax gespeeld. Ze heeft me heel veel nieuwe dingen geleerd, en echt goed geholpen! Ik ben in een week echt heel erg vooruit gegaan (: ’s middags smste Amelie of we bij haar wilden avondeten. We hadden al afgesproken om daar langs te gaan, omdat we nog een appeltaart wilden bakken. Ik heb in NL nog nooit een appeltaart gebakken, dus hier in NZ m’n eerste! En dat hebben we dus lekker als toetje gegeten (: We hadden onze saxen naar Amelie meegenomen, dus daarna hebben we ’s avonds nog wat gesaxt. Toen zijn we naar huis gegaan, en moesten we de volgende ochtend op tijd op , want:

Dinsdag hadden we de Taieri Gorge train geboekt. Dat is een trein die vertrekt vanuit het railway station in Dunedin (de enige passagierstrein die rijdt, verder is het een nogal nutteloos station) en hij gaat een stuk de natuur in. Was een mooie tocht, en goede manier om weer wat meer van de omgeving te zien! (: Helaas hadden we wel ’s ochtends de bus gemist, dus hebben we snel de fiets gepakt. Dat betekende dus dat Esther nu ook mocht proberen de weg omhoog te fietsen.. voor haar de eerste (en enige) keer, dus dat ging net zo moeizaam als bij mij in het begin. ’s Middags hebben we weer sax gespeeld, en volgens mij hebben we die avond gegangsterd met Carmen en Desirée, wat heel gezellig was (:

Woensdag zijn we naar het strand gegaan, en hebben we van het ene strand naar het andere strand gelopen, hebben we weer sax gespeeld, en verder weet ik t niet precies meer…

Donderdag hebben we eerst lekker uitgeslapen en relaxed opgestaan. Aan het eind van de middag zijn we met de bus naar een wandelingetje in de buurt gegaan. Het was een wandeling van maar zo’n 3 kwartier, naar een waterval, maar was heel leuk (: We hebben de hele tijd in-de-auto-op-vakantie-liedjes gezongen, vooral veel cowboy Billy boem, en dat was eigenlijk best wel heel grappig xD
Daarna zijn we naar Laura’s huis gegaan, waar we hadden afgesproken om te gaan koken&logeren met Amelie, Katharina en Lisa. Dat was heel gezellig, en we hebben lekker gegeten! Als voorgerecht hadden we bruschetta, als hoofdgerecht pasta, en daarna als toetje: Hollandse appeltaart xD

Vrijdag zijn we ’s middags, op de terugweg naar huis eerst nog even Baldwin Street, de steilste straat ter wereld, op gelopen, en daarna zijn we naar de Cadbury Factory gegaan. Cadbury is een chocolade merk, vrij populair in NZ. En de fabriek staat dus in Dunedin. We hebben een tour gedaan door de fabriek, wat best wel heel grappig en interessant was om te zien!
Daarna zijn we nog de stad ingegaan. Esther moest een cadeautje kopen voor haar gastzus, ik heb alvast een cadeautje gekocht voor Carmen (cupcakeholder) (die 14 nov. pas jarig is, maarja), en we hebben voor Simone als bedankje nog een cadeautje gekocht (lekkere douchegel&shampoo). Toen we thuis kwamen hebben we dan uiteindelijk voor mijn gastgezin een appeltaart gebakken xD In een week dus van nog nooit appeltaart gebakken naar 3 appeltaarten gebakken gegaan (: Bij het appeltaart eten hebben we Simone d’r cadeautje gegeven, en ze was er heel blij mee, dus dat was fijn (:
’s Avonds hebben we pictionary gespeeld met Carmen en Desirée, wat heel gezellig was, en ook wel grappig. Zoals de meesten van jullie wel weten, ben ik echt bagger in tekenen/creatieve dingen, maar op de een of andere manier is het toch gelukt om alle 2 de keren te winnen! (:

Zaterdag ochtend zijn we vroeg opgestaan, zodat we de bus naar het Peninsula konden pakken. Op het peninsula zijn albatrossen en pinguïns en zeehonden, en het is mooi om daar te wandelen/te kijken. Helaas gaat er geen OV naar de plekken waar de dieren zitten, maar we wilden toch een wandeling maken. We hebben dus de bus gepakt, en gewoon een mooie wandeling gemaakt. De wandeling ging via Larnach Castle, het enige kasteel van NZ. En dat was echt lachwekkend. Het is gebouwd in 1873, dus niet zo middeleeuws als de kastelen die wij kennen. Wikipedia noemt het een imposant herenhuis, en dat is denk ik een betere benaming dan een kasteel. Maar voor de NZers stelt t dus wel echt iets voor! Toen we bij het plaatsje waren waarvandaan we de bus terug naar huis zouden nemen, was het 1.15, en de eerstvolgende bus zou gaan om 3.15. Het dorpje stelde echt niks voor, er was een dairy (kleine buurtsuper), een toeristenwinkeltje, en dat was het. We hadden niet echt zin om 2 uur te wachten, dus we dachten, ook een beetje voor de grap, laten we maar gaan liften! We hadden besloten dat als er al mensen zouden stoppen, we alleen in zouden stappen als het niet alleen jongens/mannen waren, en als het er een beetje betrouwbaar uitzag, om de kans op ontvoering/verkrachting/vermoording etc. zo klein mogelijk te houden... De eerste auto stopte niet, maar gebaarde wel iets van, sorry, maar ik zit vol. En de tweede auto stopte al! Een man+vrouw van rond de 50 ofzo, heel vriendelijke mensen (: Ze vertelden dat het op het peninsula eigenlijk een soort van regel/gebruikelijk is om lifters op te pikken. Vriendelijke mensen, die NZers (:
Toen ’s middags wss weer sax gespeeld, en ’s avonds, laatste avond, zijn we uit eten gegaan (:

Zondagochtend hebben we Esther naar het vliegveld gereden, en toen was ze weg… ’s middags had ik afgesproken in de stad met Katharina. Een jongen van school speelde Peter Pan in een klein theatertje, en ze had beloofd dat ze zou komen kijken. Dus ik had me maar opgeofferd om mee te gaan.. T was echt een kindervoorstelling, maar eigenlijk wel heel grappig xD Daarna gewoon buiten gezeten, en toen ging ik weer naar huis.
’s Avonds was de halve finale rugby, NZ-Australie, en die heb ik gekeken met Amelie en haar gastgezin bij hun buren xD was heel gezellig, en natuurlijk heeft NZ gewonnen! :D komende zondag de finale!! En wat dan wel weer grappig is: NZ heeft één keer eerder de RWC gewonnen. De allereerste, in 1987. De halve finales van toen waren: FR-Wales, FR gewonnen, en NZ-Aus, NZ gewonnen. Precies hetzelfde als nu dus! Zou dus mooi zijn als NZ dit jaar wint (:

Maandag heb ik lekker uitgeslapen, daarna ben ik eind van de middag weer naar Amelie gegaan. Daar kolonisten gespeeld met d’r gastzusje, avondgegeten, en daarna film gekeken met Kieran en d’r gastmoeder erbij: a knight’s tale. Was echt wel een grappige film, leuk!
Vandaag eerst ’s ochtends met Theo en Aline geskyped, daarna een paar uur sax gespeeld, en daarna met Amelie, Kieran+friend en Gabriella(gastzusje)+friend gaan minigolfen&bowlen. Was heel gezellig (: Helaas was ik niet heel goed met t bowlen. Het was trouwens een minibaantje, met minikegels, en miniballen, heel gek! Ik ben 5e van de 6 geworden.. zelfs Gabriella, die nog nooit eerder had gebowld, heeft me (met 1 punt verschil) verslagen! Toch wel een beetje beschamend xD
Daarna naar huis, en hier na t avondeten nog even tv gekeken, daarna verder gegaan aan m’n blog, waar ik van ma op di nacht al aan begonnen was, en op fb (:

Rest van de week gaat ook helemaal leuk worden, maar daar zal ik zondag of maandag over schrijven! Zal zondag proberen (;

Leuke dingen van hier, die ik volgens mij nog niet verteld heb:
- De NZers noemen ‘dinner’ niet dinner maar ‘tea’. Als je dus gevraagd wordt voor tea bij iemand gaat dat over het avondeten.
- In de bus is het gebruikelijk om de buschauffeur te bedanken als je uitstapt. Er wordt dus regelmatig een ‘thank you’ of ‘cheers’ door de bus geschreeuwd.
- Cheers betekent thank you, en wordt hier vaker gebruikt. Ik voel me alleen altijd een beetje een debiel als ik cheers zeg, een beetje wannabe NZer ofzo, dus ik zeg meestal gewoon thank you. Misschien dat t cheers nog komt als ik wat meer ingeburgerd ben.
- Bij de supermarkt hoef je niet zelf je spullen in tassen te stoppen, maar dat wordt voor je gedaan. Aan het eind van de kassa staat iemand om dat te doen.
- Mensen weten hier erg weinig van topografie: niemand weet waar NL ligt. Ik had t er met een paar jongens over tijdens classics of gs, en ze wisten t allemaal niet. Daarna zei ik dat lachend tegen Hope, die NL’s aan het leren is, en toen moest ze bekennen dat zij het ook niet wist: “ergens tussen Duitsland en Polen toch?” Ook m’n eigen gastgezin weet niet heel veel van NL. Ergens begin dit jaar ging het over de hoofdstad van NL. Simone, die uit Duitsland komt, dus waarvan je verwacht dat ze t zou weten, dacht dat het Den Haag was. Carmen en Desiree hadden sowieso geen idee, alleen Christian wist t wel. Ook ging het in de auto naar het vliegveld afgelopen zondag over binnenlandse vluchten. En toen ik zei dat je dat helemaal niet had in NL, was Simone toch wel geschokt: “Is NL zó klein?!”. Nja, de meeste mensen hebben geen idee waar Nederland nou eigenlijk ligt. Ook is iedereen verward door Holland/Nederland (Is dat nou hetzelfde, of zijn het 2 verschillende landen?)
- Je kan vanaf je 15e je rijbewijs halen. Eerst kan je alleen rijden met een volwassene erbij, daarna wel alleen, maar zonder passagiers, en daarna krijg je een volledig rijbewijs. En het is vet goedkoop, want je eigen ouders mogen je gewoon lesgeven. Als je dan nog 1 extra lesje neemt voor je examen, is het wel ongeveer goed. Volgens mij zijn mensen hier zo’n $90 ( €45) kwijt aan een rijbewijs. Echt niks dus!

Verder:

- Maori als vak volgend jaar: Ik heb niet echt een idee wat het precies inhoudt. Taal en cultuur leren, maar daar zal ik volgend jaar wel meer over schrijven!
- Met de huizen en groepen op Logan Park is het eigenlijk heel simpel: het wordt op alfabetische volgorde ingedeeld.. Verder wordt er volgens mij vrij weinig speciaals mee gedaan. Er is wel een keer per jaar (denk ik) een house dag, waarbij iedereen in de kleur van z’n eigen huis verkleed gaat (mijne is rood), en dan is het volgens mij gewoon een soort van sportdag. Ik heb er alleen nog geen meegemaakt, dus kan ik er niet echt met veel zekerheid veel over vertellen.
- Na al dat saxen afgelopen week kan ik spelen: Make you feel my love – Adele, een paar andere nrs van Adele zo ongeveer, Time after time zo goed als helemaal, Your song – Elton John zo goed als helemaal (allemaal uit de 2 saxboeken die T&A voor m’n verjaardag hadden opgestuurd). Erg leuk, had echt niet verwacht dat dat zo snel al zou lukken! (Esther, bedankt! (: ) (wel allemaal versimpelde versies natuurlijk, verwacht niet te veel van me!)
- Debbie, Gefeliciteerd met je verjaardag! Hopelijk heb je tijd om op je verjaardag weer met een kopje thee aan m’n blog te kunnen beginnen (:
- Ik ben aan het nadenken over studies/studiesteden, en heb zo goed als geen idee, zo goed als alles staat open. Suggesties van net begonnen/al een paar jaar bezige/al een paar jaar afgestudeerde studenten/andere mensen die ideeën voor me hebben zijn van harte welkom!

Tot over een halve week alweer!
Xx.

Ps. Foto’s zal ik nog wel een keertje uploaden, maar daar zal ik later wel een keertje tijd voor nemen!

  • 18 Oktober 2011 - 11:03

    Esme:

    Leuk om weer alles te lezen Marleen!

    Enne: ik heb nog wel een suggestie: geneeskunde :-) harstikke leuk:kan je huisarts worden :-)


  • 18 Oktober 2011 - 19:21

    Jan Kenter:

    tjeetje marleen, je volleybalkennis komt je nu wel heel goed van pas. Kun jij de training niet beter gaan geven, met zulke prutsers ?

  • 18 Oktober 2011 - 21:37

    :

    In een rap tempo weer door je 2 weken heen gegaan, maar wederom erg leuk om te lezen! Je kan beter aan die trainer vragen of jij een keer de training mag doen :D (uitkijken dat je niet de rest van het jaar het dan ook moet doen)
    De vakantie bevalt je zo te horen ook prima! Have fun :D

  • 18 Oktober 2011 - 22:07

    Esther:

    Ja het was echt erg leuk! Toen ik dat stukje las over de m&ms moest ik gewoon weer lachen. :)
    Heb er al zin in als jij hier komt.

    Heel veel succes in Qtown!

  • 18 Oktober 2011 - 22:18

    Aline:

    Heeey Marleen, dat is een mega lang verhaal! Wat super dat je het sax spelen zo leuk vindt. Helemaal top dat je nu al uit die boeken kan spelen. We hebben je uitvoering van Adele met mn telefoon opgenomen! Altijd handig voor als je nog beroemd wordt.. :)
    Ook leuk om te lezen dat jullie zo mooi gewandeld hebben. Gaan we natuurlijk ook veel doen als wij met kerst komen. En dan gaan we natuurlijk ook naar de pinguins en albatrossen op t Peninsula.
    Ga er maar gauw een echte sport bij zoeken! Dat schoolsporten stelt blijkbaar niet zo veel voor en lekker in beweging zijn is natuurlijk altijd goed :)
    Tot volgende keer.

  • 19 Oktober 2011 - 11:12

    Marijke:

    Joeee Leentje, eindelijk dan weer! Ik begon al helemaal afkickverschijnselen te krijgen... :S Leuk weer om allemaal te lezen!

    Geen tips dus tijdens de tods&toddlers les pour moi? ;)

    Ben 't eens met Jan: die training kan jij beter gaan geven! :)

    Verder.. studiecrisis.. tja.. heb je écht geen enkele richting in je hoofd? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat voor studie goed bij je zou passen/wat je leuk zou vinden. Heb zelf ook nooit echt geweten wat ik wilde worden, dan is Communicatie een goeie, want je kunt er alle kanten mee op ;)

    Veel plezier weer!
    x

  • 19 Oktober 2011 - 18:38

    Jeroen:

    Tjonge jonge.....Je hebt het lange wachten weer helemaal goed gemaakt met een leuk en lang verhaal! Het was weer genieten....ik verwachte eigenlijk al half om half dat je jezelf had aangemeld bij de beach cleaning service om alle olie op te ruimen ;-) Je hebt nl. zo veel tijd over om leuke dingen te doen dat dit er naar mijn ID ook wel bij kon. En.....ik ga er van uit dat je persoonlijk bij ons eens een apple pie gaat maken naar gecombineerd NZ/NL recept ;-). Ga vooral door met de sax...kun je straks samen met Anca een duet doen in het familie ensemble. Het valt me (helaas!!) wel op dat het extra uur tijdsverschil killing is voor onze chat sessies :-( En dat wordt natuurlijk niet beter als in NL de wintertijd ingaat.... nou ja...we zien het wel. Have fun!! x

  • 19 Oktober 2011 - 22:30

    Debbie:

    Hi Marleen,

    superleuk om weer je avonturen te lezen! Inmiddels ben je zo ongeveer een held in alles: wandelen, saxen en taarten bakken! En dat las ik allemaal op de dag na mijn verjaardag, uiteraard met een kopje thee:(

    Maak er weer zo'n mooie week van!

  • 22 Oktober 2011 - 15:30

    Koen:

    Hey Marleen,
    Leuk dat je zo vaak je blog bijwerkt :)
    laten we nog een keertje skypen, want ik heb je al een tijd niet gesproken.

  • 24 Oktober 2011 - 11:28

    Joke:

    Ha Marleen, net je nieuwe verslag binnen gekregen en gelezen en bedacht me dat ik over nummer 11 nog iets wilde zeggen.... namelijk dat ik je opsomming zo heel erg leuk vind wat er allemaal 'anders' is in NZ, althans, wat jou totnutoe opvalt.

    Waarom noemen ze dinner trouwens tea? Wat vragen ze dan aan je als ze je uitnodigen op de thee?
    Mag jij je rijbewijs daar niet halen? Desnoods alleen voor het jaar dat je er zit, als je dan terug bent kun je hier zo je NL rijbewijs halen omdat je dan al rij-ervaring hebt :-)
    Ook heel erg leuk dat je Maori gaat leren. Verdiep je maar in de oorspronkelijke bewoners/cultuur van het land waar je een jaar te gast bent. Volgens mij hartstikke interessant om daar een beetje inzicht in te krijgen.

    En het filmpje waar Aline het over heeft heb ik uiteraard gezien! En nog belangrijker: gehoord!!!! Hartsikke goed dat je dit nu al kunt spelen. Echt gaaf.

    have a nice stay, (lukt aardig volgens mij ;-)
    joke

  • 25 Oktober 2011 - 13:44

    Linda Weiman:

    Leuke foto´s en alweer zo´n gezellig verslag. Omdat ik ze niet elke week lees, moet ik er heel wat tijd voor uit trekken. Maar....ga er vooral mee door om van die lange blogs te schrijven. Leuk. Onze familiehyves ligt momenteel zo goed als stil, maar ik zie dat de familie wel actief is op jouw blog. Hoe moet dat nu als je weer terug bent in Nederland?????
    Misschien kunnen we Meike dan ergens heen sturen. ; )

  • 26 Oktober 2011 - 20:43

    Eefke:

    tja Marleen, er is natuurlijk maar 1 echte stad voor studenten: 020, al mag ik dat als Leids ambtenaar natuurlijk eigenlijk niet zeggen :)
    Dat heb ik nou altijd nog eens willen leren, sopraansax spelen. Door jou geinspireerd ga ik dat echt een keertje uitvoeren!
    Een warm adios (na een week Sevilla met Dick) voor jou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

High school jaar NZ

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

20. - Laatste blog!

02 Juni 2012

-

06 Mei 2012

19.

30 Maart 2012

18.

16 Februari 2012

17.
Marleen

Hoi Iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk al weten, ga ik komend jaar (2011-2012) een High School jaar volgen in Nieuw-Zeeland. In deze weblog zal ik proberen op een voor jullie boeiende manier mijn belevenissen down under te beschrijven. Ik hoop dat jullie het leuk vinden! Groetjes, Marleen

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 45738

Voorgaande reizen:

26 Juli 2011 - 24 Juli 2012

High school jaar NZ

Landen bezocht: