3. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu 3. - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Marleen Tensen - WaarBenJij.nu

3.

Door: Marleen Tensen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

14 Augustus 2011 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Hoihoi!

Afgelopen maandag ben ik voor het eerst op de fiets naar school gegaan.. Ik heb de mountainbike van Simone ‘gekregen’ en fiets nu elke dag met een verplichte helm op naar school. Naar school fietsen is bijna helemaal heuvelafwaarts, het gaat echt supersnel, en ik vind het echt leuk om naar school te fietsen. T gaat zo hard! Probleem is dan het terugfietsen, want alles wat ik op de heenweg naar beneden ga, moet ik dan omhoog. Het is heel stijl, dus ook heel zwaar. Ik red het nog geeneens om helemaal te fietsen, elke keer moet ik toch 2 keer afstappen en een stukje lopen.. Ik hoop maar dat ik ontzettende beenspieren ga kweken en het uiteindelijk red zonder af te hoeven stappen. Naar school toe doe ik er minder dan 10 minuten over, maar terug naar huis zo’n 20-25 minuten. Groot verschil dus. Maar omdat naar school fietsen zo leuk snel gaat, en ik dus later op hoef te staan dan wanneer ik zou lopen, vind ik het het toch wel waard om terug zo’n verschrikkelijke fietstocht te moeten maken..

Op school is alles nog goed. Het kan nog wel wat lastig zijn af en toe, want tijdens de lessen is het altijd wel gezellig, maar in de pauzes moet ik toch altijd maar net zien bij wie ik aan kan sluiten. Soms zit ik in de pauzes dus met NZ’ers, maar soms ook met een aantal internationale studenten.
Mijn gs en classics leraar heeft echt een hele saaie, monotone stem, dus die lessen zijn vrij slaapverwekkend. Vooral gs, het gaat over het koningshuis in Engeland en tot nu toe heeft hij het alleen maar gehad over geld en belastingen en hoe de koning aan z’n geld komt enzo, elke les opnieuw. Moeilijk om m’n aandacht bij te houden. Hij geeft ook elke les, zowel bij classics als bij gs heel veel aantekeningen, dus ik schrijf die maar gewoon over. We hebben geen echte lesboeken, alleen boeken die je normaal zou gebruiken als je een werkstuk ofzo moet maken, gewoon veel achtergrondinformatie. Maar niet iets wat je duidelijk kan leren voor een toets, met alle informatie uitgelegd enzo. Het is dus echt nodig om alle aantekeningen over te nemen, anders heb je helemaal niks om uit te kunnen leren…
Bij Foods moest ik zelf iets uitkiezen om te onderzoeken, en nu ga ik de komende paar weken verschillende recepten proberen te maken met minder vet. En dan kijken wat voor effect dat heeft op het recept. De lerares vond het helemaal geweldig bedacht en vond dat ik een heel wetenschappelijke insteek had, terwijl ik het zelf juist vrij inspiratieloos vond.
Bij fotografie moet ik 3 foto’s van verschillende fotografen onderzoeken. Uitleggen waarom ik ze goed vind en de fotospecificaties benoemen. Ik vind er alleen vrij weinig aan, dus daar ben ik nog niet aan begonnen.
Engels is eigenlijk wel leuk. Vind de Othello dingen wel interessant, dus de lessen zijn wel leuk. Voor Engels moeten we nu ook een assessment doen. We moeten zelf een thema uitkiezen, en daarbij boeken/short stories/films lezen/kijken, en vragen bedenken en beantwoorden. Literatuur onderzoek dus.
Frans is vrij lachwekkend. De uitspraak van de lerares is belabberd, en ze moet soms dingen aan de klas vragen. Dan kan ze zelf niet op een woord komen, of weet ze niet welke grammaticale vorm ze moet gebruiken. Het Frans niveau is een beetje wat ik in de 4de had. Dat maakt het voor mij wel moeilijk, want ik moet opeens weer grammatica opdrachten maken, en dat heb ik op school nooit zo bijgehouden, dus daar weet ik niet zo veel van. Het is dus wel goed voor m’n Frans dat ik dit nu weer moet doen denk ik.
En wat helemaal lachwekkend is is Assembly. Elke dinsdag hebben we tussen het eerste en het tweede uur Assembly. Dan doet de rectrix een praatje over wat er op de school gebeurt is (afgelopen dinsdag ging het bijv. o.a. over de open dag), worden de sportprestaties opgenoemd, en krijgen sommige leerlingen Awards. Je kan een Award verdienen door sportprestaties of als je met een wiskundewedstrijd hebt gewonnen en dat soort dingen. Door Assembly heb je langer ‘pauze’ dan normaal tussen het eerste en het tweede uur. Daarom worden na Assembly het tweede uur, interval (pauze tussen 2de en 3de uur in), derde uur en lunch verkort. Dus omdat ze dat nutteloze Assembly doen, hebben we korter les. Ik heb daar natuurlijk geen probleem mee :).
En na 2 weken kan ik gelukkig ook wel m’n weg vinden in de school! De school bestaat uit allemaal aparte gebouwen, met een vrij onlogische lokaalindeling. De eerste week moest ik dus de hele tijd aan mensen vragen waar m’n lokaal was, en had ik geen idee waar in de school ik me bevond. Maar in de 2de week ging het gelukkig steeds beter.

Dinsdag en woensdag had ik even een dipje. In m’n gezin kan het af en toe wel erg stil zijn, en ik vond het toch wel wat saai. Ik heb ook nog niet echt vrienden hier, dus verveelde me nogal. Maar daarna werd het toch in het gezin weer gezelliger, paar keer leuk gepraat met Simone, gister en vandaag veel 4 op een rij gespeeld met Simone, Carmen en vooral Desiree, en dat was toch wel grappig om weer eens te doen. Maar vooral leuk omdat je toch samen bezig bent. Ben dus weer volledig uit mijn saaiheid, jullie hoeven je geen zorgen te maken!

Donderdag na school ben ik samen met Anna, een Duitse uitwisselingsstudent naar het Octagon (centrum) gegaan. Was leuk om iets te doen na school, en was gezellig samen.
Zaterdag zijn we met 4 uitwisselingsstudenten en 1 NZse, Hope, naar de bios gegaan. We hebben Rien a déclarer gekeken. Er is hier nu een Frans filmfestival, dus vandaar ook de Franse film. Was een grappige film, en leuk om zoiets te doen hier. Daarna hebben we samen geluncht en hebben we nog wat rondgelopen. Hope is echt heel aardig en enthousiast. Leuk dus om met haar erbij afgesproken te hebben! Ik kan wel naar het Octagon fietsen, maar ik heb geen zin om vanaf daar naar huis te moeten fietsen, dus dan neem ik altijd de bus. In het weekend gaat die maar een keer per uur, dus dat is niet zo vaak, maar het is wel lekker relaxed :).

Ik heb ook gemaild naar de volleybalcoach van een club hier, maar volleybal is geen populaire sport hier, dus het wordt niet heel veel gespeeld, en hun seizoen is net afgelopen helaas. Ik kan dus buiten school niet volleyballen. Misschien dat ik een andere sport ga proberen, maar dat kijk ik nog even aan. Ik wil wel gaan volleyballen via school, maar dat begint waarschijnlijk pas in september, dus daar moet ik nog even op wachten.

Het weer is heel wisselvallig in Dunedin. Vorige week zondag binnen 5 uur: Sneeuw, zon, regen+wind, zon. En gister was het heel mooi weer, lekker zonnetje, en toen kwam de ijscoman langs! Echt geweldig, zo’n typisch Amerikaanse (en dus blijkbaar ook NZ’se) ijscowagen, met melodietje en al! We hebben dus een lekker softijsje gegeten.. Sowieso eten we vrij vaak ijs/lekkere toetjes hier. Er staan echt enorme bakken ijs in de vriezer, en eergister heb ik voor het eerst ‘kauwgomijs’ gegeten. Het is groen ijs, met een soort van winegums er in, en het smaakt naar dat roze bubblegum. Het is het lievelingsijs van Simone, maar ik vond het niet bepaald lekker. Wat wel heel lekker is is Hokey Pokey ijs. Dat is vanille ijs met honing/caramel toffees erin. Typisch Nieuw Zeelands, en heel lekker:) En gister had Simone taart gebakken uit het NL’se recepten kookboek wat ik ze heb gegeten. Ook smullen :)
Maar om terug te komen op het weer (ja, dat is even belangrijk), vandaag heeft het de hele dag gesneeuwd, en als het er morgen nog ligt, ook al is het maar een laagje van een halve millimeter, krijgen we morgen sneeuw/ijsvrij! Dat wordt dus de radio aanzetten, en hopen dat ze er iets over omroepen. Als het diezelfde ochtend nog smelt, hoeven we pas om 10 uur naar school, en als niet, zijn we de hele dag vrij!! :). Dat klinkt echt belachelijk, als je ziet hoe weinig sneeuw er ligt, maar het is eigenlijk wel logisch. Door al de heuvels kan het best gevaarlijk zijn om naar school te gaan met sneeuw. Afgelopen week was de weg een paar keer een beetje nat, en toen ik heuvelafwaarts wat wilde remmen, slipte m’n fiets meteen al. Dus met sneeuw zou dat helemaal erg zijn.
Hopen maar op sneeuwvrij dus!

Xx.

Update:
Op de schoolsite staat dat we geen school hebben morgen ivm de sneeuw! Eerste dag in m'n leven sneeuwvrij! :)

  • 14 Augustus 2011 - 08:40

    Esme:

    Wat heerlijk om al je ervaringen zo te lezen. Ik kan me nu echt helemaal een voorstelling maken hoe het daar is. En als ik het zo lees, dan heb je binnen de korste tijd heel veel vrienden: ondernemend genoeg:-)
    Gelukkig hoef je niet te balen daar van het weer want het is hier ook alleen maar regen, regen, regen...
    Ik moet op weg naar de huisartsenpost: even werken. Fijne zondag! Al is die bij jou al bijna afgelopen:-) xxx Esme

  • 14 Augustus 2011 - 08:46

    Marleen Tensen:

    Hoi Esme,
    bedankt voor je reactie! Leuk dat je me volgt :) Ondertussen baal ik absoluut niet, want het heeft een vrije dag van school opgeleverd!
    Succes op je werk,
    Xx.

  • 14 Augustus 2011 - 19:41

    Luut:

    Hahah zo leuk sneeuwvrij! Echt een droom:P Maar zo te horen heb je het wel naar je zin;) plekje vinden duurt altijd even. Ik ben net terug uit Spanje dus heb even bij moeten lezen. Die telefoon mag je dus echt niet weggooien!!! Ik vind hem geweldig. Heerlijk om jou droge manier van praten toch nog te kunnen lezen! Ik lig al dubbel hier:P Maar heel veel plezier marleentje en ik hou je in de gaten xxxx

  • 14 Augustus 2011 - 22:32

    Aline:

    Lekker relaxed zo´n vrije maandag? :)
    Heb je net gemaild, maar wou toch ook nog even op je weblog reageren. Nu het weer kan! Op die campings ging het zo moeizaam.

    Rare kiwi´s dat ze volleybal niet zo leuk vinden! De mooiste sport die er is :)
    Maar gelukkig kan je het wel op school doen. En misschien toch ook nog even navragen bij de universiteit!
    Liefs en to gauw

  • 15 Augustus 2011 - 07:31

    Wilma En Roel:

    Het is maandagochtend vroeg, en ik zag in mijn mailbox dat je een nieuw verslag had geplaatst. Dus gauw lezen natuurlijk.
    Jouw dagje "sneeuwvrij" is alweer voorbij, maar wie weet volgen er nog veel meer, of gaat het daar alweer richting de lente? Hebben ze daar ook een soort lentevakantie (zoals bij ons straks de herfstvakantie) of heb je met kerst pas voor het eerst vakantie?
    Ik vind het leuk om je te volgen en ben benieuwd naar wat je dit jaar allemaal gaat beleven en zien!
    Groetjes, Wilma

  • 20 Augustus 2011 - 03:11

    Marleen Tensen:

    @Jeroen,
    Leuke reactie, bedankt voor de heimweewinkel tip! Maar heb even gekeken, en is idd wel heel duur denk ik.. En we hebben hier in de supermarkt een kleine internationale afdeling, met oa beschuit, stroopwafels, chocoladevlokken, mayonaise, etc. Dus heb wel een paar NL'se dingen hier :)
    En met de chattijden: het is bij mij 10 uur later dan bij jullie, dus het handigste om te chatten is savonds voor mij, sochtends voor jullie, of andersom.. behalve als een van ons een keertje midden in de nacht nog wakker is en op de chat... Ik zit alleen nooit meer op hyves, zal proberen daar iets vaker op te gaan voor mogelijke chatgesprekken..
    Tot chats,
    Xx.

  • 27 Augustus 2011 - 10:00

    Anna:

    omg jaloers! en sneeuwvrij en hokey pokey ijs! je hebt het wel getroffen! maar ik zat te denken als er niet echt volleybal is kan je toch gaan netballen? klonk namelijk ook heel leuk:D
    mis je hier wel hoor, vooral omdat het nu heel moeilijk is om je een verjaardagscadeau te geven!! heb je nog een verlanglijstje? dan doen we het namelijk maar met de pakket dienst(eens uit proberen hoe lang dat gaat duren...) Ben blij dat je je niet te veel meer verveelt, echt leuk van dat franse filmfestival! xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Dunedin

High school jaar NZ

Recente Reisverslagen:

22 Juli 2012

20. - Laatste blog!

02 Juni 2012

-

06 Mei 2012

19.

30 Maart 2012

18.

16 Februari 2012

17.
Marleen

Hoi Iedereen! Zoals jullie waarschijnlijk al weten, ga ik komend jaar (2011-2012) een High School jaar volgen in Nieuw-Zeeland. In deze weblog zal ik proberen op een voor jullie boeiende manier mijn belevenissen down under te beschrijven. Ik hoop dat jullie het leuk vinden! Groetjes, Marleen

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 45737

Voorgaande reizen:

26 Juli 2011 - 24 Juli 2012

High school jaar NZ

Landen bezocht: